Helyesbítés és ügyvédi javítás szabályai az E-ING rendszerben
A bejegyzés helyesbítése az ingatlan-nyilvántartásban rögzített, a bejegyzés alapját képező okirathoz képest hibás vagy hiányos bejegyzés kijavítását vagy kiegészítését jelenti, amelyet az érintettek közös kérelmére, illetve harmadik személy hozzájárulása esetén lehet elvégezni.
Az "ügyvédi javítás szabályait" a jogszabályok nem ismerték ugyan, de a gyakorlatban az ingatlan-nyilvántartási eljárások során azokra a módosításokra hivatkoznak így, amelyeket a jogi képviselő saját hatáskörben hajt végre egy okiraton (pl. adásvételi szerződésen), vagy az ingatlan-nyilvántartási kérelmen annak érdekében, hogy kijavítsa a dokumentumban található hibát vagy elírást.
A javítás jogszerűségének feltételei mindig is szigorúak voltak (lásd pl. Fővárosi Törvényszék 8.K.703.236/2021.), a bíróság a javításokat csak akkor fogadta el, ha azok megfeleltek az Inytv. és más kapcsolódó jogszabályok előírásainak. Az új Inytv. azonban részletes iránymutatást ad az ügyvédi javítás szabályaira vonatkozóan – ha érdeklik a részletek, olvassa el cikkünket!
Az elektronikus ingatlan-nyilvántartás és a helyesbítés
2025. január 15-től az ingatlan-nyilvántartási bejegyzések helyesbítésére vonatkozó szabályok az új jogszabályok értelmében egyértelműen szabályozottá válnak.
Bejegyzés javítása, kiegészítése
A tulajdoni lapon látható ingatlan-nyilvántartási bejegyzések javítása kétféleképpen történhet:
- kijavítással vagy
- kiegészítéssel.
Kijavítás akkor alkalmazható, ha a bejegyzés hibás az okirathoz képest, míg a kiegészítés abban az esetben lehetséges, ha a bejegyzés hiányos.
A bejegyzés alapjául szolgáló okirathoz képest hibás, vagy hiányos bejegyzést az érintettek közösen előterjesztett kérelmére lehet helyesbíteni. Ha az ingatlanra időközben harmadik személy jogot szerzett, vagy javára tényt jegyeztek be, a javításhoz az ő hozzájárulása is szükséges.
A helyesbítési kérelmet a bejegyzést alapul szolgáló döntés meghozatalától számított három éven belül lehet előterjeszteni, és a javítás az eredeti kérelem rangsorában történik.
Ingatlanjogra szakosodott ügyvéd?
Az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás egy folyamatosan bővülő, ingatlanra szakosodott, tematikus társulás. Lépjen be közénk Ön is!
Olvasson továbbBeadvány (kérelem űrlap) javítása
A beadványok javítása csakúgy mint az űrlapok benyújtása az ingatlan-nyilvántartási eljárások digitalizációjának részeként - az átmeneti időszakot követően - elektronikus úton történhet. Az ügyvéd a hibásan kitöltött űrlapot kijavíthatja, feltéve, hogy
- a javítás oka, hogy a kitöltött űrlap az okirathoz képest helytelen ÉS
- a javítás a jogügylettel érintett felek által korábban megadott meghatalmazás keretein belül történik.
Az ügyvédi javításra az érdemi döntés meghozataláig, vagy addig van lehetőség, ameddig az automatikus döntéshozatali eljárásban hozott döntés helyett valaki a kérelem teljes eljárásban történő elbírálását nem igényli.
Ehhez a fajta javításhoz nincs szükség sem a felek, sem a következő széljegy jogosultjának hozzájárulására.
Fel kell-e tüntetni az ügyvédi meghatalmazásban, hogy az a javításra is kiterjed?
Az űrlap javítása kapcsán fontos, hogy az ilyen eset űrlapos ügyvédi meghatalmazást feltételez, aminek a szövege kötött, az E-ING rendszer alapján meghatározott.
Az e-ingatlanügyvédek.hu által alkalmazott szoftver egyelőre a következő szöveggel generálja az ügyvédi meghatalmazást:
"Az ügyvéd a jelen meghatalmazás alapján az ingatlan-nyilvántartási (elektronikus) űrlapot kijavíthatja, ha a kitöltött űrlap, vagy formanyomtatvány a jelen Szerződéshez képest helytelen. Ha az okirat hibájának vagy hiányosságának megszüntetése a széljegy tartalmát nem módosítja, az ügyvéd szükség esetén a jogügylettel érintettek és az saját kézjegyével, valamint keltezéssel ellátott javított okiratot is becsatolhat az ingatlan-nyilvántartási eljárásban."

Hibás adásvételi szerződés javítása – Az ügyvédi javítás lehetősége biztonságot nyújt a felek számára.
Ügyleti okirat (szerződés) javítása
Magánokiratok esetén 2025. január 15. után lehetőség lesz arra, hogy az ügyvéd olyan elektronikussá alakított, eredetileg papír alapú, javított okiratot nyújtson be utólag, ami
- a jogügylettel érintettek kézjegyét,
- az ügyvéd kézjegyét,
- a módosítás vonatkozásában keltezést
tartalmaz.
További feltételek az okirat javításával kapcsolatban:
- az okirat módosítása az érintett széljegy tartalmát nem módosíthatja ÉS
- a javítás az ügyvédi meghatalmazás kereteit nem lépheti át.
Elektronikusan szerkesztett okiratok esetén a javítás az okirat kicserélésével végezhető el. Következő széljegy jogosultjának hozzájárulása a javításhoz nem szükséges.
Az ügyvédi javításra az érdemi döntés meghozataláig, vagy addig van lehetőség, amíg az automatikus döntéshozatali eljárás során született döntés helyett valaki nem kéri a kérelem teljes eljárás keretében történő elbírálását.
Szerződés Asszisztens
Az e-ingatlanügyvédek.hu ügyvédei szoftvert fejlesztettek maguknak: adásvételi iratcsomag 10 perc alatt!
TovábbSzemélyi azonosító ellenőrzése és javítása az ingatlanügyi eljárásban
A BÜK "Földhivatali joggyakorlat" oldalán közzétett állásfoglalás (2025. április 29-i válaszadási időponttal) fontos pontosításokat tartalmaz a személyi azonosítók kezelésével és az okiratok ügyvédi javításával kapcsolatban.
Az ingatlanügyi hatóságnak kötelezettsége az ügyfél azonosítása. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (Inytv.) 8. § (1) bekezdés a) pontja szerint a természetes személy azonosítására a természetes személyazonosító adatait, a személyi azonosítóját és az állampolgárságát kell nyilvántartani. Az Inytv. 8. § (2) bekezdése előírja, hogy ezeket az adatokat az érintettek kötelesek közölni az ingatlanügyi hatósággal. Az Inytv. 20. § (2) bekezdése továbbá rögzíti, hogy az ingatlanügyi hatóság az e törvényben meghatározott feladatai ellátása céljából kezeli a személyes adatokat. Mindezek alapján az ingatlanügyi hatóság ellenőrzi az okiratban megadott személyi azonosító helyességét.
Kijavíthatja-e az ügyvéd a személyi azonosítót meghatalmazás alapján?
A 2025. január 15-től hatályos ingatlan-nyilvántartási jogszabályok, különösen az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet (Inyvhr.) 127. § (1) bekezdése, pontosan meghatározzák az ügyvédi javítás kereteit. Eszerint magánokirat esetén a jogi képviselő az érdemi döntés meghozataláig vagy az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) 42. §-a szerinti kérelem előterjesztésével egyidejűleg csatolhat be javított okiratot, ha a javítással érintett szövegrésznél szerepel a jogügylettel érintettek és az ügyvéd kézjegye, valamint a keltezés.
Ez a rendelkezés egyértelműen kimondja, hogy nincs lehetőség arra, hogy a jogi képviselő önmaga, az ügyfelek közreműködése nélkül javítsa az esetleges elírásokat, így a személyi azonosító hibás megadását sem. Az Inyvhr. szerint a javításnak az érintettek által a jogi képviselőnek adott felhatalmazás vagy ügyvédi meghatalmazás keretein belül kell történnie, de a javított szövegrésznél minden esetben szükséges az érintettek kézjegye és a keltezés is. Ez a szabályozás szigorúbbá teszi az ügyvédi javítás lehetőségét a korábbi gyakorlathoz képest, és az ügyfelek bevonását igényli a korrekciók során.
Az adatmigrációs hiba
Ha az ingatlan-nyilvántartás informatikai rendszerének fejlesztése során adatátviteli hiba (adatmigrációs hiba) keletkezett a tulajdoni lapon, az ingatlanügyi hatóság ezt a hibát hivatalból, annak észlelésekor javítja. A javítást az eredeti bejegyzési kérelem rangsorában végzik el. Amennyiben a hiba keletkezése és észlelése között harmadik személy jogot szerzett az adott ingatlanra, a javításhoz a harmadik személy hozzájárulása is szükséges.
Fontos megjegyzés
A weboldalunkon található információk a legjobb tudásunk szerint készültek, de nem garantáljuk, hogy teljesek, pontosak vagy naprakészek. A konkrét ügyek mindig egyedi megoldásokat kívánnak és a jogszabályok is változhatnak, ezért mindig javasolt ügyvéddel konzultálni! Az ügyvéd anyagi felelősséget vállal az ügyfeleknek személyre szabottan adott jogi tanácsokért, amit felelősségbiztosítás is biztosít.
Összegzés
Az ügyvédi javítás az ingatlan-nyilvántartási eljárások során a hibás bejegyzések, benyújtott kérelmek vagy okiratok korrigálását jelenti. Az új ingatlan-nyilvántartási szabályozás részletes iránymutatást nyújt az ilyen javítások végrehajtására vonatkozóan az elektronikus rendszerben (E-ING) benyújtott dokumentumok esetében.
A szabályozás célja a hibák egyszerűbb és gyorsabb javítása, miközben biztosítja az eljárások jogszerűségét és az érintett felek érdekeinek védelmét.
Kapcsolatfelvétel
Hívjon minket az alábbi számon vagy töltse ki a lenti űrlapot és hamarosan keressük Önt!

Csapatunk
Dr. Szabó Judit Anna
Tartalomjegyzék
Legutóbbi bejegyzések

Itt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény!
Elővásárlási jog az ingatlanpiacon: így korlátozható a betelepülés 2025 nyarától
Tovább

Ingatlan ügyvéd Szeged központjában - dr. Magyar Dávid!
Ismerje meg dr. Magyar Dávid ügyvédet aki Szeged központjában várja az e-ingatlanügyvédek ügyfeleit! Szaktudás és fix munkadíj a lakásügyleteihez!
Tovább

Fontos mérföldkő az e-ingatlan-nyilvántartásban: elindul a back-office rendszer
Tatabányán kezdődik minden
Tovább

Tisztességtelen ingatlanközvetítői szerződések és az ügyészségi perek
2025-ben kilenc pert indított az ügyészség ingatlanközvetítők ellen tisztességtelen szerződési kikötések miatt – mit kell tudni erről?
Tovább

Módosult a Ptk: Fogyasztóként védi a KKV-kat 2025 őszétől
A szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró KKV-kra vonatkozik!
Tovább
Ajánlatunk
Adásvételi szerződés
A vételár 0,45%-a(min. 150 000 Ft; max. 600 000 Ft)
Országszerte egységes áron!
- Lakóingatlanra
- 1 garázs
- 1 tároló
- ÁFA