Elektronikus űrlapok és okiratok az E-ING rendszerben
Az E-ING rendszer lényege, hogy az ingatlan-nyilvántartási eljárások nagy része kizárólag elektronikus formában, az ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlapok segítségével indul. Az új, webes rendszer várhatóan a Földhivatal Online portálról érhető majd el.
Az E-ING rendszer bevezetése jelentős változást hoz az ingatlan-nyilvántartási eljárásokban:
- az ügyvédeknek elektronikus űrlapokat kell használniuk a kérelmeik beadásához
- bizonyos dokumentumokat az ügyfeleknek is elektronikusan kell hitelesíteni
- bizonyos ügyleti okiratok is elektronikusan, formanyomtatványok segítségével készülnek.
Érdekli, hogy mely dokumentumokat kell elektronikus űrlapon megszerkeszteni? Olvassa el cikkünket!
Az ügyleti meghatalmazás és bejegyzési engedély E-ING rendszerben
Tartalomjegyzék
- Az ingatlan-nyilvántartási kérelem űrlap
- Az ügyvédi meghatalmazás űrlapja
- Ki előtt történhet személyes jelenléttel történő aláírás, vagy hitelesítés?
- Az ügyleti okiratokkal szemben támasztott követelmények
- Bejegyzési és törlési engedély űrlapja
- Az ügyleti meghatalmazás űrlapja
- Harmadik személyek hozzájárulását igénylő ügyletek
- A kérelem visszavonása, módosítása
- A hiánypótlás
- Összegzés
- Kapcsolatfelvétel
- Gyakran ismételt kérdések
Az ingatlan-nyilvántartási kérelem űrlap
Jogok és tények bejegyzése esetén a kérelmet az ügyvédnek az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendeletben, azaz a Vhr-ben meghatározott – az ingatlanügyi hatóság által biztosított – elektronikus űrlap alkalmazásával kell benyújtania – ez az átmenet időszakában a papír alapú eljárásokban egyelőre nem kötelező.
Hogy miért?
Az Inyvhr. 172/A. §-a azonban kimondja, hogy a
- 106. §-t (bejegyzési engedély és az elektronikus űrlap)
- 106/A. §-át (papíralapú bejegyzési engedély és az elektronikus űrlap),
- 107. § (2) bekezdését és a 107/A. §-át (speciális jogos jogosultjainak hozzájárulása és az elektronikus űrlap),
- 108. § (1) és (1a) bekezdését (ügyleti meghatalmazás és az elektronikus űrlap)
- 108. § (5) bekezdését (külföldön kiállított ügyleti meghatalmazás elektronikus űrlapon való rögzítését magyar közjegyző nemperes eljárásban)
- 113. §-át és 115. § (1), (1a), továbbá 115. § (5)–(7) bekezdését (ügyvéd meghatalmazása elektronikus űrlapon)
CSAK akkor kell alkalmazni, ha a beadvány benyújtására ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlapon kerül sor.
Kötelező a magánszemélyeknek is az elektronikus űrlapok használata?
A természetes személy ügyfél választhat, hogy írásban, papíralapon nyújtja be kérelmét, vagy elektronikus űrlapon keresztül terjeszti elő azt, ha
- az ingatlan, valamint a jogosult adataiban bekövetkezett változást jelent be
- az eljárás felfüggesztésére irányuló kérelmet terjeszt elő felmérési, térképezési vagy területszámítási hiba kijavítására irányuló eljárásban,
- az eljárás felfüggesztésére irányuló kérelmet terjeszt elő olyan ingatlan kapcsán, aminek a tulajdoni lapjára tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jogot jegyeztek be
- automatikus döntéshozatali eljárást követően teljes eljárásra történő áttérés iránti kérelmet terjeszt elő.
Ingatlanjogra szakosodott ügyvéd?
Az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás egy folyamatosan bővülő, ingatlanra szakosodott, tematikus társulás. Lépjen be közénk Ön is!
Az ügyvédi meghatalmazás űrlapja
Az ingatlan-nyilvántartási eljárások során az ügyvédi meghatalmazás az ügyfél képviseleti jogosultságának alapvető dokumentuma, amelyet a jogszabályi előírásoknak megfelelően kell elkészíteni és benyújtani. Az ügyvédi meghatalmazást elektronikus űrlapon kell létrehozni – bár az átmeneti időszakban ez egyelőre szintén nem kötelező, ha az ügyvéd papír alapon nyújtja be a kérelmet.
A meghatalmazás hitelesítéséhez az alábbi feltételek teljesítése szükséges:
- Személyes jelenlét: Az ügyfélnek, vagy meghatalmazottjának az eljáró jogi képviselő előtt kell megjelennie.
- Elektronikus aláírás: A hitelesítés minősített vagy fokozott biztonságú elektronikus aláírással történik, amelyet azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatás is támogathat. Ezt kiválthatja az Ügyfélkapu+ illetve a DÁP.
- Jogosultsági igazolás: A közjegyzői vagy ügyvédi kamarai nyilvántartás szerint igazolt képviseleti jogosultság szükséges.
FONTOS KÖNNYÍTÉS:
2024. december 31-én új szabály került be a 179/2023. (V. 15.) Korm. rendeletbe, amely lehetőséget biztosít a következőkre:
- Jogi személyek vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek képviselői esetében a meghatalmazás papíralapon aláírandó.
- Természetes személyek választhatnak a teljesen elektronikus űrlapos vagy a papíralapú eljárás között.
Az aláírásra mindenképpen személyes jelenléttel kell sort keríteni. Az ügyvéd ezt követően a papíralapú felhatalmazást vagy meghatalmazást elektronikus okirattá alakítja, és az oldalhű elektronikus másolatot tölti fel az ingatlan-nyilvántartás vezetését támogató informatikai rendszerbe
Kinek kell megadnia az új típusú ügyvédi meghatalmazást?
- A bejegyzendő jog jogosultja (vevő)
- A bejegyzendő jog kötelezettje (az ingatlan tulajdonosa)
- A törlendő jog vagy tény jogosultja
Mi történik, ha a fél nem rendelkezik elektronikus azonosítási szolgáltatással?
Ha az ügyfél nem vesz részt a 2023. évi CIII. törvény szerinti DÁP programban, vagy nincs Ügyfélkapu+ hozzáférése, akkor a jogi képviseletet ellátó ügyvéd részére
- az integrált ügyfélszolgálaton (más néven: kormányablak) vagy
- külképviseleten való hitelesítés útján
is adhat ügyvédi meghatalmazást.
Ügyvédek számára lassan kötelezővé válik az elektronikus benyújtás
Ha több tulajdonosa van egy ingatlannak, mint ahány eladó érintett az ügyletben, akkor valóban minden tulajdonostól kell meghatalmazás?
Nem. Ha a bejegyzendő jog nem az egész ingatlanra vagy annak természetben, illetve területi mértékben meghatározott részére vonatkozik, az a tulajdonos köteles meghatalmazást adni, akinek a tulajdonjogát a bejegyzés érinti.
Mi az ügyvédi meghatalmazás érvényességi ideje?
Az ügyvédi meghatalmazás vagy felhatalmazás érvényessége alapvetően attól függ, hogy milyen típusú jogügylethez készült, és milyen határidőt határoztak meg a felek. Általánosságban a meghatalmazás kilencven napon belül veszíti hatályát, ha a kapcsolódó kérelmet nem nyújtják be, méghozzá az utolsó aláírás vagy hitelesítés időpontjától számítva.
Vannak azonban kivételek:
- Tulajdonjog-fenntartással történt adásvétel: A meghatalmazás érvényessége a felek megállapodása szerint alakul, de legfeljebb öt évig maradhat hatályos határozatlan időre alapított vevői jog esetén.
- Jövőbeli épületre vonatkozó vevői jog: Itt is a felek megállapodása az irányadó, de legfeljebb öt évig érvényes, ha határozatlan időre alapított vevői jogról van szó.
- Általános meghatalmazások: Kamarai jogtanácsosok és hitelintézetek meghatározott esetekben általános meghatalmazást rögzíthetnek, amelyek az egyes ügyekben az ügyfél általi hitelesítést pótolják.
Ügyvédek, közjegyzők és kamarai jogtanácsosok felelőssége lesz az okiratok elektronikus átalakítása.
Ki előtt történhet személyes jelenléttel történő aláírás, vagy hitelesítés?
A fentiekben azt írtuk, hogy a személyes jelenlétű aláírás/hitelesítés mindig az ügyvéd előtt kell, hogy történjen. Ezt szerencsére árnyalja a Vhr. 115. § (2) bekezdése. Eszerint az ügyvédet a következő személyek „helyettesíthetik”:
- Aki az Üttv. alapján az ügyvéd helyettesítésére jogosult,
- Az ügyvéd megbízásából eljáró ügyvéd vagy alkalmazott ügyvéd,
- Külföldön történő hitelesítés esetén az ügyvéddel együttműködésben álló, az adott országban ügyvédi tevékenység gyakorlására jogosult európai közösségi jogász, alkalmazott európai közösségi jogász vagy külföldi jogi tanácsadó,
- Elektronikus hitelesítésre nem jogosult ügyfelek kormányhivatal, vagy konzulátus előtt is megjelenhetnek.
A helyettesítés magában foglalja annak az igazolását, hogy a helyettes az elektronikus hitelesítéssel aláírók azonosítását elvégezte.
Valóban megszűnik a távellenjegyzés?
A távellenjegyzés lehetősége természetesen nem szűnik meg. Mindössze annyi történt, hogy az új ingatlan-nyilvántartási törvény értelmében az ügyletben érintett feleknek az ügyvédi meghatalmazással kapcsolatos űrlapot, illetve szükség esetén más űrlapot is személyes jelenléttel kell a feleknek aláírni.
Az ügyleti okiratokkal szemben támasztott követelmények
Magukat az ügyleti okiratokat (szerencsére) nem kell központilag rendszeresített űrlapon elkészíteni.
Elektronikus okiratok
A belföldön kiállított magánokirat – a szokásos feltételeken túl - akkor szolgálhat bejegyzés alapjául, ha alábbi feltételek közül legalább az egyik teljesül:
- Az elektronikus okiraton az aláíró a minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírását vagy bélyegzőjét helyezte el, és azon időbélyegzőt is elhelyez. VAGY
- Az okirat olyan törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott szolgáltatás keretében jött létre, ahol:
- A szolgáltató a kiállítót hitelesen azonosítja, és az okiratot a kiállító személyéhez rendeli.
- A személyhez rendelést a kiállító saját kezű aláírására egyértelműen visszavezethető adattal hitelesíti, vagy az alapján igazolja.
- A szolgáltató az egyértelmű személyhez rendelésről kiállított igazolást elektronikus dokumentumba kapcsolt, elválaszthatatlan záradékba foglalja, és azt az okirattal együtt legalább fokozott biztonságú elektronikus bélyegzővel és legalább fokozott biztonságú időbélyegzővel látja el.
Papíralapú okiratok
A papíralapú köz- és magánokiratok kizárólag akkor alkalmasak ingatlan-nyilvántartási bejegyzés alapjául, ha azokat az alábbiak egyike elektronikusan átalakítja:
- Ügyvéd,
- Kamarai jogtanácsos, vagy
- Közjegyző.
Az elektronikus másolat akkor elfogadható, ha az ügyletkötő fél, a fél képviselője, valamint a készítő és ellenjegyző személy aláírásképét és megfelelő ügyvédi záradékot is tartalmaz.
Ez a folyamat garantálja, hogy a papíralapú dokumentumok megfelelnek a digitális eljárás követelményeinek.
Az ügyleti okirat javításának kodifikált szabályai
Az ügyleti okirat külön egységes szerkezetű, vagy hagyományos formátumú módosításba foglalt okirat aláírása nélkül javítható az alábbi módon:
- a javítással érintett szövegrészt egyértelműen jelölni kell az okiraton
- a javított szövegrésznél a felek és az ügyvéd kézjegyet helyez el az okiraton
- a javítást keltezéssel kell ellátni.
Elektronikus űrlapok segítségével történik a hiányosságok pótlása is
Bejegyzési és törlési engedély űrlapja
A jogok és tények bejegyzéséhez az ingatlan-nyilvántartási jogosult részéről kiállított bejegyzési engedély - jog vagy tény törléséhez a törölni kért jog vagy tény jogosultja részéről kiállított törlési engedély szükséges.
Ha a Vhr. előírja, akkor a bejegyzési engedély, illetve törlési engedélyt a kormányrendeletben meghatározott módon, elektronikus űrlapon kell megszerkeszteni és hitelesíteni. De mikor írja ezt elő a Vhr.?
- Ha az eladó nem a tulajdonjog-átruházási szerződésben adja meg a tulajdonjogot megszerző személy részére
- Ha a tulajdonos nem a jelzálogjogot alapító szerződésben adja meg a jelzálogjog jogosultja részére.
2024. január 31-én bekerült egy könnyítés is a Vhr-be:
- jogi személy vagy jogi személyiség nélküli szervezet tulajdonos képviselője mindenképpen papíralapon írja alá a bejegyzési engedélyt.
- természetes személy tulajdonos papíralapon is aláírhatja az engedélyt.
A papíralapú aláírásnak mindenképpen az ügyvéd előtt kell történnie. Ilyenkor az ügyvéd a papíralapú nyilatkozatot elektronikus okirattá alakítja, és az oldalhű elektronikus másolatot tölti fel az ingatlan-nyilvántartás vezetését támogató informatikai rendszerbe.
Az ügyvéd által létrehozott (megszerkesztett) bejegyzési, vagy törlési engedélyt az ügyfélnek az ügyvéd előtt személyes jelenléttel, minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével kell hitelesíteni. Aki nem rendelkezik elektronikus aláírással, vagy Ügyfélkapu+, illetve DÁP szolgáltatással, az konzulátuson, illetve kormányablakban is aláírhatja az űrlapot.
Érdeklik az E-ING rendszerrel kapcsolatos témák?
Tekintse át további cikkeinket
Az ügyleti meghatalmazás űrlapja
A Ptk. alapján az ügyleti meghatalmazás képviseleti jogot létesítő egyoldalú jognyilatkozat, ami alapesetben visszavonásig érvényes. Ha az adásvételi szerződést a fél helyett meghatalmazott írja alá, a meghatalmazást elektronikus űrlapon kell létrehozni (megszerkeszteni) és hitelesíteni, ha
- az ügyleti meghatalmazás korlátozást nem tartalmaz,
- az ügyleti meghatalmazás a Vhr-ben meghatározott valamely korlátozást tartalmazza, vagy
- az ügyleti meghatalmazás a fentieken túl kívül egyéb korlátozást is tartalmaz.
Vagyis az ügyleti meghatalmazást minden esetben elektronikus űrlapon kell megszerkeszteni és hitelesíteni – ezt követően pedig a meghatalmazó félnek az ügyvéd előtt személyes jelenléttel, minősített vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás elhelyezésével vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással kell hitelesíteni.
Ingatlanok kapcsán külföldön kiállított ügyleti meghatalmazás csak akkor használható fel, ha azt magyar közjegyző (nemperes eljárásban) elektronikus űrlapon rögzítette. Az ügyvédeket ez a jog nem illeti meg.
A minősített elektronikus aláírás egyfajta alapkövetelmény az E-ING rendszerben
Harmadik személyek hozzájárulását igénylő ügyletek
Egyes jogügyletek érvényes létrejöttéhez és az azok alapján történő jogok vagy tények ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzéséhez harmadik személyek hozzájárulása szükséges. E hozzájárulást tipikusan közokiratban vagy ügyvéd, illetve kamarai jogtanácsos által ellenjegyzett magánokiratban kell rögzíteni.
Külön szabályozás vonatkozik azonban az alábbi jogokra és tilalmakra:
- elidegenítési tilalom,
- terhelési tilalom,
- elidegenítési és terhelési tilalom,
- tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog,
- lízingbeadáshoz kapcsolódó lízingbevevői jog,
- közfeladathoz rendelt vagyonkezelői jog,
- kizárólagos gazdasági tevékenységhez kapcsolódó működtetési jog,
- jövőbeli épületre vonatkozó vevői jog.
Ezekben az esetekben a hozzájárulást ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlapon kell elkészíteni és hitelesíteni - bizonyos esetekben papíralapú aláírás közbeiktatásával. Az eljárás során a hozzájárulást minősített elektronikus aláírással vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítési szolgáltatással kell ellátni, amelyet közjegyző, ügyvéd vagy kamarai jogtanácsos jelenlétében kell megtenni.
A kérelem visszavonása, módosítása
A szerződő felek kérelem visszavonása vagy módosítása iránti igényét közös nyilatkozattal és – ha szükséges – hozzájárulással együtt az eljáró jogi képviselő nyújtja be az ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlap alkalmazásával.
Az ügyvédi javítás "új" szabályai
A jogi képviselő az ingatlan-nyilvántartási elektronikus űrlapot az érdemi döntés meghozataláig vagy az automatikus döntéshozatali eljárásban meghozott döntéssel szemben benyújtott teljes eljárásban való elbírálási kérelem előterjesztéséig a jogügylettel érintettek, valamint a következő széljegy jogosultjának hozzájárulása nélkül kijavíthatja, ha
- a kitöltött űrlap az okirathoz képest helytelen ÉS
- a javítás az érintettek által a jogi képviselőnek adott felhatalmazás vagy ügyvédi meghatalmazás keretein belül történik.
A hiánypótlás
Ha a benyújtott kérelem hiányosságokat tartalmaz, szintén elektronikus űrlapon kell teljesíteni a hiánypótlási felhívásban foglaltakat.
A hiánypótlásra megállapított határidő indokolt esetben, kérelemre, egyszer legfeljebb 15 nappal meghosszabbítható. A hosszabbítás a hiánypótlás eredeti határidejének lejáratát követő naptól kezdődik.
Fontos megjegyzés
Ez egy tájékoztató jellegű összefoglaló. A konkrét ügyek egyedi megoldásokat kívánnak és a jogszabályok is változhatnak, ezért mindig javasolt ügyvéddel konzultálni! Az ügyvéd anyagi felelősséget vállal az ügyfeleknek személyre szabottan adott jogi tanácsokért, amit felelősségbiztosítás is biztosít.
Összegzés
Az E-ING rendszer bevezetése szó szerint forradalmasítja az ingatlan-nyilvántartási eljárásokat, azáltal, hogy a folyamatokat digitalizálja és az elektronikus űrlapok használatát helyezi előtérbe. Az ügyvédek számára kötelezővé válik az elektronikus kérelembenyújtás, és az ügyfelek is egyre inkább az elektronikus hitelesítési eljárásokat veszik igénybe. Ahogy azt a forradalmak esetén megszokhattuk: a folyamat várhatóan bonyodalmakkal terhelten, sőt kaotikusan indul majd.
Kapcsolatfelvétel
Hívhat minket az alábbi számon vagy töltse ki az űrlapot és visszahívjuk.
Csapatunk
Dr. Szabó Judit Anna
Tartalomjegyzék
- Az ingatlan-nyilvántartási kérelem űrlap
- Az ügyvédi meghatalmazás űrlapja
- Ki előtt történhet személyes jelenléttel történő aláírás, vagy hitelesítés?
- Az ügyleti okiratokkal szemben támasztott követelmények
- Bejegyzési és törlési engedély űrlapja
- Az ügyleti meghatalmazás űrlapja
- Harmadik személyek hozzájárulását igénylő ügyletek
- A kérelem visszavonása, módosítása
- A hiánypótlás
- Összegzés
- Kapcsolatfelvétel
- Gyakran ismételt kérdések
Legutóbbi bejegyzések
Önkéntes nyugdíjpénztárból lakást 2025-ben - megjelentek a részletszabályok
2025-ben egy évig adómentesen fel lehet törni a pénztári megtakarítást!
Tovább
Közös képviselői tisztség bejegyzése az ingatlan-nyilvántartásba
A társasházi törvény és az ingatlan-nyilvántartás új kötelezettségeket hoztak
Tovább
A villamos biztonsági felülvizsgálat adásvétel esetén
Adásvétel esetén majdnem mindig kötelező!
Tovább
Ajándékba kapott ingatlan eladása 5 éven belül?
Meddig kell SZJA-t fizetnie és hogy mivel csökkenthető az adóalap?
Tovább
A készpénzes lakásvásárlás menete
Innen könnyű alkudni!
Tovább
Ajánlatunk
Adásvételi szerződés
A vételár 0,45%-a(min. 150 000 Ft; max. 600 000 Ft)
Országszerte egységes áron!
- Lakóingatlanra
- 1 garázs
- 1 tároló
- ÁFA