
Dr. Szabó Judit Anna
• 6 perc olvasás
Tényleg nem lesz papírod arról, hogy van ingatlanod - avagy mi az a földhivatali változásfigyelés?
Szerencsére nem igaz, hogy 2025-től nem lesz róla papírod, hogy van ingatlanod!
Az utóbbi időben sokan aggódnak amiatt, hogy 2025-től kizárólag digitális formában lesz elérhető az ingatlan-nyilvántartás, és attól is, hogy megszűnik a papíralapú tulajdoni lap. 2025 szeptemberétől már csak új típusú tulajdoni lapot szolgáltatnak a földhivatalok. Az e-ingatlan nyilvántartás bevezetésével valóban védtelenek maradunk egy nem kívánatos állami beavatkozással, vagy egy kibertámadással szemben?
Ebben a cikkben igyekszem bemutatni az ingatlan-nyilvántartás digitalizációjával kapcsolatos tényeket, valamint tisztázni, hogy milyen garanciák és védekezési mechanizmusok állnak az ingatlan-tulajdonosok rendelkezésére.
Érdeklik az elektronikus ingatlan-nyilvántartás gyakorlati kérdései? |
---|
Olvassa el tájékoztató tartalmainkat! |
Tartalomjegyzék
- Az ingatlan-nyilvántartás helyzete 2025-től
- Lehet-e papír alapon szerződni a jövőben?
- Lehet-e papír alapon tulajdoni lapot kérni a jövőben?
- Mi történik, ha "lefagy" a földhivatal?
- Miért terjednek rémhírek a digitális ingatlan-nyilvántartással kapcsolatban?
- Földhivatal változásfigyelés az E-ING rendszerben
- Összegzés
- Kapcsolatfelvétel
- Gyakran ismételt kérdések
Az ingatlan-nyilvántartás helyzete 2025-től
Az ingatlan-nyilvántartásról szóló új, 2021. évi C. törvény hatályba lépésével ugyan nem történt meg elektronikus ingatlan-nyilvántartás bevezetése, de a közeljövőben valóban várható, hogy a magyarországi földhivatalok valóban elektronikus alapú működésre térnek át. A projekt célkitűzései és a rendszer fő funkciói a következők:
- Teljes körű elektronikus ügyintézés: Minden ingatlan-nyilvántartási kérelem elektronikusan, az új e-ingatlan-nyilvántartási rendszeren (E-ING) keresztül lesz majd benyújtható, míg a papíralapú ügyintézés lehetősége egy darabig velünk marad, de várhatóan fél éven belül megszűnik.
- Automatikus döntéshozatali képesség: Bizonyos egyszerűbb ügyekben az eljáró ügyvéd/közjegyző kérelmének megfelelően automatikusan tulajdont szerezhetnek a vevők.
- Adatbázis integráció és online kapcsolattartás: A rendszer egy egységes adatbázison alapul, amely valós idejű adatfrissítést tesz lehetővé. Az ingatlan-nyilvántartási adatok gyorsabban és pontosabban érhetők el, amely biztosítja a tulajdoni lapok és egyéb nyilvántartási információk egyszerű elérését.

Az e-ingatlan nyilvántartás nem szünteti meg a papír alapú szerződéseket
Lehet-e papír alapon szerződni a jövőben?
Igen! A közhiedelemmel ellentétben, a jövőben is lehetőség lesz papíralapú ingatlan adásvételi szerződések megkötésére, amelyek ugyanúgy érvényesek és hatályosak maradnak, mint korábban. Az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény 35. § (3) bek. alapján a papíralapú okirat is alkalmas lesz a földhivatali bejegyzésre - ha azt a szerkesztő ügyvéd utóbb elektronikus okirattá alakította. Ez azonban már az ügyvéd kötelezettsége, a feleket nem érinti.
Nem kizárt, hogy a jövőben elterjed az a gyakorlat, hogy a felek elektronikus okiratban szerződnek és az ügyvéd is elektronikusan ellenjegyez. Ilyenkor valóban problémát jelenthet, ha a félnek ellopják a laptopját, vagy szélsőséges esetben az ügyvéd szerverein tárolt adatok törlődnek. A földhivatali benyújtás után ez már kisebb probléma, hiszen az e-ingatlan-nyilvántartás tárolja ezeket a szerződéseket is - de mi történik, ha valami ebben a rendszerben is meghibásodik?
Mit gondol az e-ingatlanügyvédek.hu csapata? |
---|
Az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás prioritásként kezeli, hogy a szerződéskötés folyamata továbbra is elsődlegesen papíralapon történjen, így az ügyfelek kézhez kapják az eredeti dokumentumot, amit biztonságban megőrizhetnek otthonukban. Emellett az ellenjegyző ügyvéd is tárol egy eredeti, papíralapú példányt a saját irattárában, biztosítva az ügyfél jogainak védelmét. Bár az ingatlan-nyilvántartásba az elektronikus változat kerül, az eredeti dokumentum továbbra is fizikai formában létezik és megőrizhető. |
Ingatlan adásvételi szerződés ügyvéd nélkül?
A digitális átállás egyik jelentős változása, hogy a jövőben minden ingatlan-nyilvántartási ügy elektronikusan kerül feldolgozásra az E-ING rendszeren keresztül. Sokan érdeklődnek, hogy a változások hatására szükséges lesz-e továbbra kötelező lesz-e ügyvédhez fordulni az ingatlan adásvételi szerződések megkötése érdekében?
Az ingatlan-nyilvántartási folyamat komplexitása és a bonyolult jogszabályi környezet miatt az ügyvédi közreműködés továbbra is elengedhetetlen marad az ingatlanügyekben. Az új jogszabály is változatlanul tartalmazza, hogy a szerződést tartalmazó magánokirat bejegyzés alapjául csak akkor szolgálhat, ha az okiratot ügyvéd (vagy kamarai jogtanácsos) ellenjegyzéssel látta el. Közjegyző előtti szerződésre továbbra is lehetőség lesz.
Lehet-e papír alapon tulajdoni lapot kérni a jövőben?
Igen! A jövőben is lehet papíralapú tulajdoni lap másolatot lekérni. Az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény 75. § (2) bekezdése értelmében a tulajdonilap-másolat hiteles papíralapú dokumentumként is kiadható marad a jövőben.
A tulajdoni lap alábbi formái lesznek igényelhetőek:
- Szemle tulajdonilap-másolat: ez a verzió az éppen aktuálisan érvényes adatokat, jogokat és tényeket tartalmazza.
- Teljes tulajdonilap-másolat: ez a változat a törölt adatokat és jogokat is tartalmazza.
- Mező- és erdőgazdasági hasznosítású földek tulajdoni lapja: a tulajdonilap-másolatnak tartalmaznia kell a földhasználati nyilvántartásba bejegyzett földhasználó adatait, vagy jeleznie kell, ha nincs bejelentett földhasználó.
A papíralapú hiteles tulajdoni lap másolatok beszerzése tehát továbbra is lehetséges marad a földhivataloknál és a kormányablakoknál. A papíralapú hiteles tulajdoni lap másolat ára 10 000 Ft.
Érdekli, hogyan lehet megtudni egy "idegen" ingatlan tulajdonosát? |
---|
Olvassa el cikkünket az ingatlanok tulajdonosainak felkutatásáról! |
Mi történik, ha "lefagy" a földhivatal?
Szerencsére nem csak az emberek tartanak a digitális rendszerek sebezhetőségétől, hanem maga az állam is. Éppen ezért az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény számos rendelkezéssel igyekszik előre kezelni a lehetséges problémákat.
A jogszabály védelmi és biztonsági eseménynek nevezi ezeket a különleges helyzeteket - ilyenkor
- Papíron is beadhatjuk az ügyet: A beadványokat ilyenkor papír alapon kell benyújtani a kormányablakban, de be is lehet postázni.
- Fizetni akkor is kell: Az eljárási díjakat továbbra is meg kell fizetni, készpénzben vagy átutalással.
- Bizonyítványt kapunk: A beadványról ilyen esetekben hatósági bizonyítványt állítanak ki, ami igazolja a kérelmünket.
- Emberi szem ellenőrzi a kérelmeket: A rendszerhiba idején nem alkalmaznak automatikus döntéshozatalt.
Ezek az intézkedések garantálják az adatbiztonságot és az állampolgárok jogainak védelmét üzemzavar vagy biztonsági esemény esetén is.
Fontos tudni, hogy az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény 12. §-a értelmében az földhivatali okirattárban a bejegyzések alapjául szolgáló papíralapú okiratok, valamint az ingatlan-nyilvántartási ügyben keletkezett más iratokat mindenféle különleges esemény nélkül, alapértelmezetten is megőrzendőek - tehát a rendszer nem lesz 100%-osan "felhő alapú", különösen ami a múltban benyújtott iratokat illeti.
Miért terjednek rémhírek a digitális ingatlan-nyilvántartással kapcsolatban?
A digitális átállás érzékeny téma, mert a magyarok többségének az otthona a legnagyobb értékű tulajdona, amelyhez érzelmileg is erősen kötődik. A digitális rendszerek körüli félelmek gyakran arra épülnek, hogy a technológia sérülékeny lehet különféle kockázatokkal – például hackertámadásokkal vagy technikai hibákkal – szemben, ami különösen aggasztó egy olyan vagyonelem esetében, amely hosszú távú biztonságot jelent.
Ezek a félelmek tovább fokozódhatnak a digitális eszközökön bekövetkező adatvesztések, illetve az állam átláthatóságával kapcsolatos kételyek miatt. Az emberek egy része úgy véli, hogy a digitális nyilvántartásra való teljes átállás azt is jelenti, hogy elveszítik az ingatlan tulajdonjogáról szóló fizikai bizonyítékot, így kiszolgáltatottabbak lehetnek a hatóságok esetleges beavatkozásaival szemben.
Az állam és az ügyvédség feladata, hogy a fenti aggályokat kellőképpen kezelje - egyrészt felvilágosítással, másrészt kellő biztonsági intézkedések bevezetésével.

Kérdés esetén mindig forduljon ügyvédjéhez!
Földhivatal változásfigyelés az E-ING rendszerben
A Lechner Tudásközpont változásfigyelő szolgáltatása lehetővé teszi, hogy az ingatlan tulajdoni lapján bekövetkező módosításokról, bejegyzésekről vagy kérelmekről a tulajdonos e-mailben vagy SMS-ben azonnali értesítést kapjon. Ez jelentősen növeli az ingatlanbiztonságot, mivel a tulajdonos azonnal tudomást szerezhet minden bejegyzési kérelemről – akár tulajdonjog-változásról, akár jelzálog-bejegyzésről.
Bármely ingatlantulajdonos igényelheti a földhivatal ügyfélszolgálatán, szerződéskötéssel és előre fizetéssel.
- Az igényléshez ismerni kell az ingatlan helyrajzi számát vagy címét.
- Az értesítések e-mailben, SMS-ben vagy mindkettőn kérhetők.
- A szolgáltatás 1 évre szól, és igény esetén meghosszabbítható.
- Díjak (ingatlanonként, évente):
- E-mail értesítés: 2 600 Ft + Áfa
- SMS értesítés: 2 852 Ft + Áfa
- E-mail + SMS: 4 252 Ft + Áfa
Mit jelez a rendszer?
Értesít minden olyan eseményről, amely az ingatlan tulajdoni lapján széljegyzésre kerül vagy változást eredményez, például:
- tulajdonjog változás,
- szolgalom bejegyzése vagy törlése,
- teher, jelzálog vagy végrehajtási jog bejegyzése.
Az ügyfél a jelzés alapján azonnal ellenőrizheti, hogy a változás a tudtával történt-e, és szükség esetén intézkedhet.
Fontos megjegyzés
A weboldalunkon található információk a legjobb tudásunk szerint készültek, de nem garantáljuk, hogy teljesek, pontosak vagy naprakészek. A konkrét ügyek mindig egyedi megoldásokat kívánnak és a jogszabályok is változhatnak, ezért mindig javasolt ügyvéddel konzultálni! Az ügyvéd anyagi felelősséget vállal az ügyfeleknek személyre szabottan adott jogi tanácsokért, amit felelősségbiztosítás is biztosít.
Összegzés
Az e-ingatlan-nyilvántartás célja, hogy egyszerűbbé, gyorsabbá és költséghatékonyabbá tegye az ingatlanügyletek lebonyolítását, miközben növeli az adatbiztonságot és csökkenti a papíralapú dokumentáció szükségességét. Fontos tudni, hogy a digitális ingatlan-nyilvántartás bevezetése ezzel együtt nem jelenti azt, hogy az emberek védtelenek lesznek a hatalommal vagy a kibertámadásokkal szemben. A rendszer számos biztonsági intézkedést tartalmaz, amelyek garantálják az adatok biztonságát és a tulajdonjogok védelmét.
Lakást venne és ügyvédre lenne szüksége? Forduljon hozzánk bizalommal!
Kategóriák:

Csapatunk
Dr. Szabó Judit Anna
Tartalomjegyzék
- Az ingatlan-nyilvántartás helyzete 2025-től
- Lehet-e papír alapon szerződni a jövőben?
- Lehet-e papír alapon tulajdoni lapot kérni a jövőben?
- Mi történik, ha "lefagy" a földhivatal?
- Miért terjednek rémhírek a digitális ingatlan-nyilvántartással kapcsolatban?
- Földhivatal változásfigyelés az E-ING rendszerben
- Összegzés
- Kapcsolatfelvétel
- Gyakran ismételt kérdések
Kapcsolódó cikkek
Legutóbbi bejegyzések

CSOK Plusz visszafizetés feltételrendszere és menete
CSOK Pluszos ingatlant eladni nem is olyan egyszerű
Tovább

Visszajár a foglaló, ha nem kapok hitelt?
Ritka, hogy a foglaló visszajár ha nem kap hitelt a vevő!
Tovább

Hitel előminősítés – hogyan készüljön, ha lakáshitelt tervez?
Már az ingatlan keresésekor tisztában lenni azzal, mekkora összegű hitelre lehet jogosult.
Tovább

3 százalékos hitel önerő szabályai - kinek elérhető az Otthon Start program 10%-os önerővel?
Mennyi önerő kell lakáshitelhez Otthon Start esetén?
Tovább

Köztartozás mentességi igazolás, kersetkimutatás és TB-jogviszony igazolás az Otthon Start hitelkérelemhez
Mit kér a bank, hogyan intézd gyorsan?
Tovább

Otthon start alapterület - miért a nettó alapterület számít?
Pontosan mit is takar az „alapterület” fogalma?
Tovább
Ajánlatunk
Adásvételi szerződés
A vételár 0,45%-a(min. 150 000 Ft; max. 600 000 Ft)
Országszerte egységes áron!
- Lakóingatlanra
- 1 garázs
- 1 tároló
- ÁFA