Logóe-ingatlanügyvédek.hu
dr. Kárpáti Zsófia, ügyvéd

Dr. Kárpáti Zsófia

4 perc olvasás

Közös képviselői tisztség bejegyzése az ingatlan-nyilvántartásba

társasházak teteje

A közös képviselők nyilvántartása

A társasházak hatékony és szabályszerű működése szempontjából kulcsfontosságú, hogy a közös képviselők és az intézőbizottságok ismerjék a rájuk vonatkozó jogszabályokat. Fontos tudni, hogy egy 2024 októberi jogszabálymódosítás értelmében a közgyűlés által megválasztott közös képviselő a tevékenységet 2025. május 1. napjáig láthatja csak el - megfelelő nyilvántartásba vétel nélkül.

A törvénymódosítás célja: 

  • Az átláthatóság növelése.
  • A jegyző törvényességi felügyeleti szerepének erősítése.
  • A hatósági eljárások során a megfelelő kapcsolattartás biztosítása.

A nyilvántartásba vételről alapvetően a társasház kötelezettsége gondoskodni - a gyakorlatban a közös képviselők intézkednek. Az eljárás során az ingatlan-nyilvántartásról szóló jogszabályokat kell alkalmazni, és a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot ügyvédi vagy kamarai jogtanácsosi ellenjegyzéssel kell ellátni.

Az alábbi cikk igyekszik átfogó képet nyújtani a 2003. évi CXXXIII. törvény (Tht.) legfontosabb rendelkezéseiről, amelyek a közös képviselők munkáját érintik.

Miért fontos a közös képviselők nyilvántartásba vétele?

Az új jogszabályok szerint, amelyek 2024. október 1-től hatályosak, a társasházi közös képviselők és intézőbizottsági elnökök nyilvántartásba vétele elengedhetetlen a tisztségviselők feladatainak ellátásához. Ha valaki nem jelentkezik be közös képviselőként az ingatlan-nyilvántartásba, a következő következményekkel számolhat:

  • Ügyintézési akadályok
    Egyes hatósági vagy bírósági eljárások során elengedhetetlen a bejegyzett közös képviselő megléte. Nyilvántartás hiányában a társasház nem tud érvényes jognyilatkozatokat tenni, például szerződések kötése vagy jogviták rendezése során.
  • Felelősségi kérdések
    A közös képviselőként eljáró személy felelősségre vonható lehet, ha elmulasztja a nyilvántartásba vételt, különösen, ha emiatt kárt okoz a társasházközösségnek: például ha a nyilvántartás hiánya akadályozza a hatósági ügyintézést vagy a közös költség behajtását.

Az intézőbizottság szerepe

Az intézőbizottságra ugyanúgy vonatkozik a bejelentési kötelezettség. A társasház közösségének ügyeit ugyanis vagy a közös képviselő, vagy az intézőbizottság bonyolítja. Az intézőbizottság elnökének jogállása megegyezik a közös képviselőével, a testület vezetőjét és legalább két tagját a tulajdonosok saját maguk közül választhatják.

Mennyibe kerül  közös képviselők bejelentése?

Az új Inytv.  88. § 5) bek 20. pont a) alpont szerint tárgyánál fogva díjmentes a közösség ügyintézését ellátó közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke adatainak bejegyzésére, törlésére, megváltozására, a közgyűlés által elfogadott számviteli szabályok szerinti beszámoló benyújtására és helyesbítésére irányuló eljárás. 

E-ingatlan-nyilvántartás

Érdekli, hogy hogyan kell alkalmazni az új ingatlan-nyilvántartási szabályokat?

A közös képviselői nyilvántartásba vétel menete

Röviden ezzel a menetrenddel kell számolni:

1. Kérelem benyújtása

Az eljárás a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke által, a társasházközösség nevében megadott meghatalmazás alapján az ügyvéd által benyújtott kérelem formanyomtatvány kitöltésével indul.

Fontos tudni, hogy a Tht. 55/B. §-a tartalmazza azokat az adatoknak a körét, amelyek a közös képviselői tisztség bejegyzéséhez elengedhetetlenül szükségesek.

2. Alapdokumentum: közgyűlési jegyzőkönyv

A bejegyzés alapjául szolgáló okirat a közgyűlés jegyzőkönyve, amely tartalmazza:

  • A közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke megválasztásáról szóló határozatot.
  • A határozat szövegét és a szavazás eredményeit.

3. Jegyzőkönyv aláírása és hitelesítése

A jegyzőkönyvet az alábbi személyeknek kell aláírniuk:

  • A közgyűlés levezető elnöke,
  • A jegyzőkönyvvezető,
  • Két, a közgyűlés által megválasztott hitelesítő tulajdonostárs.

Nagyon fontos, hogy az aláírók neve és tisztsége olvashatóan szerepeljen a dokumentumban.

4. Ügyvédi ellenjegyzés

A jegyzőkönyvet (vagy a kivonatát!) ügyvédnek vagy kamarai jogtanácsosnak kell ellenjegyeznie. Ez a lépés nélkülözhetetlen a bejegyzéshez -akkor is ha az évekkel ezelőtt a közgyűlésen nem volt jelen ügyvéd.

jogász gépel

Kötelező a jogi képviselet a bejelentés során

Hogyan lehet a társasházban közös képviselőt választani?

Ha a társasház közös képviselő nélkül "működik", akkor először is szükség lehet a közös képviselő megválasztására. A közös képviselő megválasztása a társasházi közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik. Ez azt jelenti, hogy erről a kérdésről csak a tulajdonostársak közgyűlésén hozott határozattal lehet dönteni. A közgyűlésen való részvétel és szavazás a tulajdonosok tulajdoni hányada alapján történik.

Közgyűlés összehívása

A közgyűlést a következő okok miatt hívhatják össze:

  • A jelenlegi közös képviselő megbízatása lejár, és új közös képviselőre van szükség.
  • A közösség elégedetlen a jelenlegi közös képviselővel, és felmentéséről kíván dönteni.
  • Egyéb indok, például a társasház szervezeti-működési szabályzatának rendelkezései alapján.

A közgyűlést írásban kell összehívni, amelyben meg kell határozni a napirendi pontokat, például a közös képviselő megválasztását.

A közgyűlés levezetése és döntéshozatal

A közgyűlés határozatképességéhez a tulajdonostársak által képviselt tulajdoni hányadnak el kell érnie a törvényben meghatározott minimumot (általában 50% + 1 szavazat). Ha a közgyűlés nem határozatképes, akkor azt későbbi időpontra újra össze kell hívni.

Szavazás menete

  • A közös képviselő megválasztásáról egyszerű szótöbbséggel (50% + 1 szavazat) döntenek.
  • A választáshoz előzetesen érdemes jelölteket javasolni, akik közül a közgyűlés dönt.
  • A jelöltek közötti választás általában nyílt szavazással történik, de a közgyűlés dönthet a titkos szavazás mellett is.

Jegyzőkönyv készítése

A közgyűlésen elhangzottakról és a meghozott határozatokról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

  • A közös képviselő megválasztásáról hozott határozatot.
  • A szavazás pontos eredményét.
  • A jegyzőkönyv hitelesítőinek aláírását.

Érdemes a közgyűlésre ügyvédet hívni. Ha a jegyzőkönyvet ő szerkeszti, akkor az ellenjegyzésére is jogosult, ilyen módon a társasház megfelel a közös képviselő is nyilvántartásba vételével kapcsolatos alakisági elvásároknak.

Lakásszövetkezetre vonatkozik a kötelezettség?

A lakásszövetkezeteket nyilvántartja a cégbíróság, rájuk őket a földhivatalnál nem kell nyilvántartásba venni. A lakásszövetkezetet az igazgatóság elnöke vagy az – igazgatóság helyett megválasztott – ügyvezető elnök, vagy az ügyvezető igazgató, vagy a közgyűlés által képviseleti joggal felruházott igazgatósági tag képviseli.

Összefoglalás

A közös képviselő feladatai és felelősségei összetettek, és a jogszabályok betartása kulcsfontosságú a társasházak működésének zavartalansága érdekében. Az új nyilvántartási rendszer és a módosított szabályok nagyobb transzparenciát és biztonságot nyújtanak a tulajdonosoknak és a közösségeknek. Érdemes a közös képviselőknek és intézőbizottsági tagoknak alaposan megismerniük a törvény vonatkozó rendelkezéseit, és szükség esetén szakértő ügyvéd segítségét igénybe venniük.


Ha további kérdése van a folyamattal kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal!

Kapcsolatfelvétel

Hívhat minket az alábbi számon vagy töltse ki az űrlapot és visszahívjuk.

Felhívjuk a figyelmét, hogy minden telefonhívást rögzítünk. A Küldés gombra kattintva elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket valamint az Adatvédelmi tájékoztatót.

Kategóriák:

Ingatlanpiaci hírek
Kárpáti ZsófiaKZ
Szerző:

Csapatunk

Dr. Kárpáti Zsófia

[email protected]

Dr. Kárpáti Zsófia a Kárpáti Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje és az e-ingatlanügyvédek pécsi tagja.
Szerzői profil

Gyakran
ismételt kérdések

Bejegyzés nélkül a közös képviselő nem jogosult hivatalosan képviselni a társasházat, ami akadályozhatja a működést. Emellett a be nem jegyzett közös képviselő felelősségre vonható, ha emiatt kár éri a társasházat.