Dr. Kárpáti Zsófia
• 4 perc olvasás
Közös képviselői tisztség bejegyzése az ingatlan-nyilvántartásba
A közös képviselők nyilvántartása
A társasházak hatékony és szabályszerű működése szempontjából kulcsfontosságú, hogy a közös képviselők és az intézőbizottságok ismerjék a rájuk vonatkozó jogszabályokat. Fontos tudni, hogy egy 2024 októberi jogszabálymódosítás értelmében a közgyűlés által megválasztott közös képviselő a tevékenységet 2025. május 1. napjáig láthatja csak el - megfelelő nyilvántartásba vétel nélkül.
A törvénymódosítás célja:
- Az átláthatóság növelése.
- A jegyző törvényességi felügyeleti szerepének erősítése.
- A hatósági eljárások során a megfelelő kapcsolattartás biztosítása.
A nyilvántartásba vételről alapvetően a társasház kötelezettsége gondoskodni - a gyakorlatban a közös képviselők intézkednek. Az eljárás során az ingatlan-nyilvántartásról szóló jogszabályokat kell alkalmazni, és a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot ügyvédi vagy kamarai jogtanácsosi ellenjegyzéssel kell ellátni.
Az alábbi cikk igyekszik átfogó képet nyújtani a 2003. évi CXXXIII. törvény (Tht.) legfontosabb rendelkezéseiről, amelyek a közös képviselők munkáját érintik.
Miért fontos a közös képviselők nyilvántartásba vétele?
Az új jogszabályok szerint, amelyek 2024. október 1-től hatályosak, a társasházi közös képviselők és intézőbizottsági elnökök nyilvántartásba vétele elengedhetetlen a tisztségviselők feladatainak ellátásához. Ha valaki nem jelentkezik be közös képviselőként az ingatlan-nyilvántartásba, a következő következményekkel számolhat:
- Ügyintézési akadályok
Egyes hatósági vagy bírósági eljárások során elengedhetetlen a bejegyzett közös képviselő megléte. Nyilvántartás hiányában a társasház nem tud érvényes jognyilatkozatokat tenni, például szerződések kötése vagy jogviták rendezése során. - Felelősségi kérdések
A közös képviselőként eljáró személy felelősségre vonható lehet, ha elmulasztja a nyilvántartásba vételt, különösen, ha emiatt kárt okoz a társasházközösségnek: például ha a nyilvántartás hiánya akadályozza a hatósági ügyintézést vagy a közös költség behajtását.
Az intézőbizottság szerepe
Az intézőbizottságra ugyanúgy vonatkozik a bejelentési kötelezettség. A társasház közösségének ügyeit ugyanis vagy a közös képviselő, vagy az intézőbizottság bonyolítja. Az intézőbizottság elnökének jogállása megegyezik a közös képviselőével, a testület vezetőjét és legalább két tagját a tulajdonosok saját maguk közül választhatják.
Mennyibe kerül közös képviselők bejelentése?
Az új Inytv. 88. § 5) bek 20. pont a) alpont szerint tárgyánál fogva díjmentes a közösség ügyintézését ellátó közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke adatainak bejegyzésére, törlésére, megváltozására, a közgyűlés által elfogadott számviteli szabályok szerinti beszámoló benyújtására és helyesbítésére irányuló eljárás.
E-ingatlan-nyilvántartás
Érdekli, hogy hogyan kell alkalmazni az új ingatlan-nyilvántartási szabályokat?
A közös képviselői nyilvántartásba vétel menete
Röviden ezzel a menetrenddel kell számolni:
1. Kérelem benyújtása
Az eljárás a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke által, a társasházközösség nevében megadott meghatalmazás alapján az ügyvéd által benyújtott kérelem formanyomtatvány kitöltésével indul.
Fontos tudni, hogy a Tht. 55/B. §-a tartalmazza azokat az adatoknak a körét, amelyek a közös képviselői tisztség bejegyzéséhez elengedhetetlenül szükségesek.
2. Alapdokumentum: közgyűlési jegyzőkönyv
A bejegyzés alapjául szolgáló okirat a közgyűlés jegyzőkönyve, amely tartalmazza:
- A közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke megválasztásáról szóló határozatot.
- A határozat szövegét és a szavazás eredményeit.
3. Jegyzőkönyv aláírása és hitelesítése
A jegyzőkönyvet az alábbi személyeknek kell aláírniuk:
- A közgyűlés levezető elnöke,
- A jegyzőkönyvvezető,
- Két, a közgyűlés által megválasztott hitelesítő tulajdonostárs.
Nagyon fontos, hogy az aláírók neve és tisztsége olvashatóan szerepeljen a dokumentumban.
4. Ügyvédi ellenjegyzés
A jegyzőkönyvet (vagy a kivonatát!) ügyvédnek vagy kamarai jogtanácsosnak kell ellenjegyeznie. Ez a lépés nélkülözhetetlen a bejegyzéshez -akkor is ha az évekkel ezelőtt a közgyűlésen nem volt jelen ügyvéd.
Kötelező a jogi képviselet a bejelentés során
Hogyan lehet a társasházban közös képviselőt választani?
Ha a társasház közös képviselő nélkül "működik", akkor először is szükség lehet a közös képviselő megválasztására. A közös képviselő megválasztása a társasházi közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik. Ez azt jelenti, hogy erről a kérdésről csak a tulajdonostársak közgyűlésén hozott határozattal lehet dönteni. A közgyűlésen való részvétel és szavazás a tulajdonosok tulajdoni hányada alapján történik.
Közgyűlés összehívása
A közgyűlést a következő okok miatt hívhatják össze:
- A jelenlegi közös képviselő megbízatása lejár, és új közös képviselőre van szükség.
- A közösség elégedetlen a jelenlegi közös képviselővel, és felmentéséről kíván dönteni.
- Egyéb indok, például a társasház szervezeti-működési szabályzatának rendelkezései alapján.
A közgyűlést írásban kell összehívni, amelyben meg kell határozni a napirendi pontokat, például a közös képviselő megválasztását.
A közgyűlés levezetése és döntéshozatal
A közgyűlés határozatképességéhez a tulajdonostársak által képviselt tulajdoni hányadnak el kell érnie a törvényben meghatározott minimumot (általában 50% + 1 szavazat). Ha a közgyűlés nem határozatképes, akkor azt későbbi időpontra újra össze kell hívni.
Szavazás menete
- A közös képviselő megválasztásáról egyszerű szótöbbséggel (50% + 1 szavazat) döntenek.
- A választáshoz előzetesen érdemes jelölteket javasolni, akik közül a közgyűlés dönt.
- A jelöltek közötti választás általában nyílt szavazással történik, de a közgyűlés dönthet a titkos szavazás mellett is.
Jegyzőkönyv készítése
A közgyűlésen elhangzottakról és a meghozott határozatokról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
- A közös képviselő megválasztásáról hozott határozatot.
- A szavazás pontos eredményét.
- A jegyzőkönyv hitelesítőinek aláírását.
Érdemes a közgyűlésre ügyvédet hívni. Ha a jegyzőkönyvet ő szerkeszti, akkor az ellenjegyzésére is jogosult, ilyen módon a társasház megfelel a közös képviselő is nyilvántartásba vételével kapcsolatos alakisági elvásároknak.
Lakásszövetkezetre vonatkozik a kötelezettség?
A lakásszövetkezeteket nyilvántartja a cégbíróság, rájuk őket a földhivatalnál nem kell nyilvántartásba venni. A lakásszövetkezetet az igazgatóság elnöke vagy az – igazgatóság helyett megválasztott – ügyvezető elnök, vagy az ügyvezető igazgató, vagy a közgyűlés által képviseleti joggal felruházott igazgatósági tag képviseli.
Fontos megjegyzés
Ez egy tájékoztató jellegű összefoglaló. A konkrét ügyek egyedi megoldásokat kívánnak és a jogszabályok is változhatnak, ezért mindig javasolt ügyvéddel konzultálni! Az ügyvéd anyagi felelősséget vállal az ügyfeleknek személyre szabottan adott jogi tanácsokért, amit felelősségbiztosítás is biztosít.
Összefoglalás
A közös képviselő feladatai és felelősségei összetettek, és a jogszabályok betartása kulcsfontosságú a társasházak működésének zavartalansága érdekében. Az új nyilvántartási rendszer és a módosított szabályok nagyobb transzparenciát és biztonságot nyújtanak a tulajdonosoknak és a közösségeknek. Érdemes a közös képviselőknek és intézőbizottsági tagoknak alaposan megismerniük a törvény vonatkozó rendelkezéseit, és szükség esetén szakértő ügyvéd segítségét igénybe venniük.
Ha további kérdése van a folyamattal kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal!
Kapcsolatfelvétel
Hívhat minket az alábbi számon vagy töltse ki az űrlapot és visszahívjuk.
Kategóriák:
Csapatunk
Dr. Kárpáti Zsófia
Tartalomjegyzék
Legutóbbi bejegyzések
Önkéntes nyugdíjpénztárból lakást 2025-ben - megjelentek a részletszabályok
2025-ben egy évig adómentesen fel lehet törni a pénztári megtakarítást!
Tovább
A villamos biztonsági felülvizsgálat adásvétel esetén
Adásvétel esetén majdnem mindig kötelező!
Tovább
Ajándékba kapott ingatlan eladása 5 éven belül?
Meddig kell SZJA-t fizetnie és hogy mivel csökkenthető az adóalap?
Tovább
A készpénzes lakásvásárlás menete
Innen könnyű alkudni!
Tovább
A cserepótló vétel illetékkedvezmény szabályai
Az illetékkedvezmények leggyakoribb esete
Tovább
A Kúria 15/2024. sz. jogegységi határozata - a hatálytalanság, illetve a teljesítés lehetetlenné válása szabályairól
Hatósági jóváhagyás hiánya miatt hatálytalan szerződés
Tovább
Ajánlatunk
Adásvételi szerződés
A vételár 0,45%-a(min. 150 000 Ft; max. 600 000 Ft)
Országszerte egységes áron!
- Lakóingatlanra
- 1 garázs
- 1 tároló
- ÁFA