Logóe-ingatlanügyvédek.hu
dr. Kárpáti Zsófia, ügyvéd

Dr. Kárpáti Zsófia

6 perc olvasás

Társasházi közös képviselők nyilvántartása - 2025. május 1-ig van idő

régi társasházak

Társasházi közös képviselők nyilvántartása - Budapesten is elindult

2024. október 1. napján módosult a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény: a társasházi közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke köteles e minőségét az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni. A kötelezettség minden társasházra vonatkozik - függetlenül a lakások számától, vagy a közös képviselő tulajdonosi minőségétől.

A törvénymódosítás értelmében 2025. május 1. után a társasház közgyűlése által korábban megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke az úgynevezett közösség ügyintézését ellátó tevékenységét csak akkor láthatja el, ha a tisztség keletkezésének tényét a földhivatal a társasházi törzslapra bejegyezte.

Az új szabályozás célja: 

  • Az átláthatóság növelése - ne kelljen nyomozásba fogni, ha egy érdekelt szeretné megtudni, hogy ki jogosult képviselni a társasházat.
  • A jegyző törvényességi felügyeleti szerepének erősítése - hiszen a társasházi közgyűléseket sokszor a tulajdonosok érdektelensége kíséri.
  • A hatósági eljárások során a megfelelő kapcsolattartás biztosítása - gondoljunk csak a teremgarázsokkal kapcsolatos elővásárlási jogra!

A nyilvántartásba vételről a közös képviselők kötelezettsége intézkedni - a költségeket azonban kétségtelenül a társasház közössége viseli. Mivel az eljárás során az ingatlan-nyilvántartásról szóló jogszabályokat kell alkalmazni, a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot ügyvédi ellenjegyzéssel kell ellátni és az eljárás során az ügyvédi képviselet is kötelező.

Az alábbi cikk igyekszik átfogó képet nyújtani a 2003. évi CXXXIII. törvény (Tht.) legfontosabb rendelkezéseiről, amelyek a közös képviselők munkáját érintik.

Miért fontos a közös képviselők nyilvántartásba vétele?

Egy 2024. október 1-től hatályos jogszabálymódosítás értelmében a közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke a közösség ügyintézését ellátó tevékenységét 2025. május 1. napjáig láthatja csak el a nyilvántartásba vétel nélkül. Fontos tudni, hogy a regisztráció elmaradása nem eredményezi a közös képviselői státusz megszűnését, csak a harmadik személyekkel szembeni képviseletet lehetetleníti el.

Ha valaki nem jelentkezik be közös képviselőként az ingatlan-nyilvántartásba, a következő következményekkel számolhat:

  • Ügyintézési akadályok
    Egyes hatósági vagy bírósági eljárások során elengedhetetlen, hogy a társasház bejegyzett közös képviselővel rendelkezzen. Nyilvántartás hiányában a társasház nem tud érvényes jognyilatkozatokat tenni, például szerződéskötés vagy jogviták rendezése során.
  • Felelősségi kérdések
    A közös képviselőként eljáró személy felelősségre vonható lehet, ha elmulasztja a nyilvántartásba vételt, különösen, ha emiatt kárt okoz a társasházközösségnek: például ha a nyilvántartás hiánya akadályozza a hatósági ügyintézést vagy a közös költség behajtását.

Az intézőbizottság szerepe a társasházkezelésben

A társasház közösségének ügyeit vagy a közös képviselő, vagy tulajdonosokból álló intézőbizottság bonyolítja. Az intézőbizottság elnökének jogállása megegyezik a közös képviselőjével.

Fontos tudni, hogy az intézőbizottság elnökére is vonatkozik a bejelentési kötelezettség. 

Mennyibe kerül a közös képviselők bejelentése?

Az új Inytv.  88. § 5) bek 20. pont a) alpontja szerint tárgyánál fogva díjmentes a közösség ügyintézését ellátó közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke adatainak bejegyzésére, törlésére, megváltozására, a közgyűlés által elfogadott számviteli szabályok szerinti beszámoló benyújtására és helyesbítésére irányuló földhivatali eljárás. Az államnak tehát nem kell a bejelentésért fizetni.

A kötelező jogi képviselet miatt azonban ügyvédi díjjal mindenképpen kell számolni.

Közös képviselő bejelentése szakértő ügyvéd segítségével

Az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás tagjai FIX ügyvédi megbízási díj ellenében vállalják a szükséges iratok ellenjegyzését és a földhivatal előtti jogi képviseletet. 10 társasház felett mennyiségi kedvezmény!

A közös képviselői nyilvántartásba vétel menete

Röviden a következő menetrenddel kell számolni:

1. Kérelem benyújtása

A jogszabály értelmében a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke látja el a nyilvántartásba vétellel és az adatváltozás bejelentésével kapcsolatos, jogszabályban foglalt feladatait. Azt is tudjuk, hogy a kérelem benyújtására jogi képviselőt (praktikusan ügyvédet) kell megbízni, de vajon ki ad meghatalmazást, a társasház, vagy a közös képviselő személyesen? A jogszabályból és az eddigi földhivatali gyakorlat alapján az első válasz mutatkozik helyesnek, ugyanakkor ismert olyan ügyvédi kamarai tájékoztatás, amely a másodikat támogatja.

Fontos tudni, hogy a Tht. 55/B. §-a tartalmazza azokat az adatoknak a körét, amelyek a közös képviselői tisztség bejegyzéséhez elengedhetetlenül szükségesek.

2. Alapdokumentum: közgyűlési jegyzőkönyv

A bejegyzés alapjául szolgáló okirat a közgyűlés jegyzőkönyve, amely tartalmazza:

  • A közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke megválasztásáról szóló határozatot.
  • A határozat szövegét és a szavazás eredményeit.

A közös képviselő, illetve az intézőbizottság elnökének tekintetében – ha természetes személyek – az okiratnak nem valamennyi természetes személyazonosító adatot tartalmaznia, csak amit a Tht. előír.

3. Jegyzőkönyv aláírása és hitelesítése

A jegyzőkönyvet az alábbi személyeknek kell aláírniuk:

  • A közgyűlés levezető elnöke,
  • A jegyzőkönyvvezető,
  • Két, a közgyűlés által megválasztott hitelesítő tulajdonostárs.

Nagyon fontos, hogy az aláírók neve és tisztsége olvashatóan szerepeljen a dokumentumban.

4. Ügyvédi ellenjegyzés

Az Inytv. 35. § (2) bekezdése szerint belföldön kiállított magánokirat bejegyzés alapjául csak akkor szolgálhat, ha kitűnik belőle a keltezés helye és ideje, az okiratot ügyvéd (vagy kamarai jogtanácsos) ellenjegyzéssel látta el. A bejegyzés alapjául szolgáló közgyűlési jegyzőkönyv nem kivétel ez alól.

Korábban megválasztott közös képviselő esetén is kell az okiratra ügyvédi ellenjegyzés?

Budapest Főváros Kormányhivatala Földhivatali Főosztálya a Budapesti Ügyvédi Kamara részére a fenti kérdésre a következő választ adta:

"A rendelkezésre nem álló, vagy alakilag nem megfelelő jegyzőkönyv esetén felmerülő problémára megfelelő megoldásnak tűnik, ha a közgyűlés egy deklaratív határozatot hoz a közös képviselő személyéről, adatairól, jogviszonya keltezésének idejéről, amely megfelel az Inytv. 35. §-ban meghatározott alaki és tartalmi követelményeknek. Azonban nem szükséges egy újabb, közös képviselői tisztséget megerősítő közgyűlés összehívása csak azért, mert a jelenlegi közös képviselőt megválasztó közgyűlési határozatról szóló jegyzőkönyv a tisztség keletkezése kapcsán bizonyos adatokat nem tartalmazott. Ez esetben érdemes lenne a kérelemhez és a közgyűlési jegyzőkönyvhöz egy a közös képviselő által aláírt és ügyvéd által ellenjegyzett okiratban az ingatlan-nyilvántartási bejegyzéshez szükséges adatokat tartalmazó kiegészítést csatolni."

Azaz a korábbi közgyűlési jegyzőkönyv mellé elég, ha a közös képviselő által tett és ügyvéd által ellenjegyzett nyilatkozatot  csatolnak.

jogász gépel

Kötelező a jogi képviselet a bejelentés során

Hogyan lehet a társasházban közös képviselőt választani?

Ha a társasház közös képviselő nélkül "működik", akkor először is szükség lehet a közös képviselő megválasztására. A közös képviselő megválasztása a társasházi közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik. Ez azt jelenti, hogy erről a kérdésről csak a tulajdonostársak közgyűlésén hozott határozattal lehet dönteni. A közgyűlésen való részvétel és szavazás a tulajdonosok tulajdoni hányada alapján történik.

Közgyűlés összehívása

A közgyűlést a következő okok miatt hívhatják össze:

  • A jelenlegi közös képviselő megbízatása lejár, és új közös képviselőre van szükség.
  • A közösség elégedetlen a jelenlegi közös képviselővel, és felmentéséről kíván dönteni.
  • Egyéb indok, például a társasház szervezeti-működési szabályzatának rendelkezései alapján.

A közgyűlést írásban kell összehívni, amelyben meg kell határozni a napirendi pontokat, például a közös képviselő megválasztását.

A közgyűlés levezetése és döntéshozatal

A közgyűlés határozatképességéhez a tulajdonostársak által képviselt tulajdoni hányadnak el kell érnie a törvényben meghatározott minimumot (általában 50% + 1 szavazat). Ha a közgyűlés nem határozatképes, akkor azt későbbi időpontra újra össze kell hívni.

Szavazás menete

  • A közös képviselő megválasztásáról egyszerű szótöbbséggel (50% + 1 szavazat) döntenek.
  • A választáshoz előzetesen érdemes jelölteket javasolni, akik közül a közgyűlés dönt.
  • A jelöltek közötti választás általában nyílt szavazással történik, de a közgyűlés dönthet a titkos szavazás mellett is.

Jegyzőkönyv készítése

A közgyűlésen elhangzottakról és a meghozott határozatokról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

  • A közös képviselő megválasztásáról hozott határozatot.
  • A szavazás pontos eredményét.
  • A jegyzőkönyv hitelesítőinek aláírását.

Érdemes lehet a közgyűlésre ügyvédet hívni. Ha a jegyzőkönyvet ő szerkeszti, akkor az ellenjegyzésére is jogosult, ilyen módon a társasház megfelel a közös képviselő is nyilvántartásba vételével kapcsolatos alakisági elvásároknak.

Lakásszövetkezetre vonatkozik a kötelezettség?

A lakásszövetkezeteket nyilvántartja a cégbíróság, rájuk őket a földhivatalnál nem kell nyilvántartásba venni. A lakásszövetkezetet az igazgatóság elnöke vagy az – igazgatóság helyett megválasztott – ügyvezető elnök, vagy az ügyvezető igazgató, vagy a közgyűlés által képviseleti joggal felruházott igazgatósági tag képviseli.

Összefoglalás

A közös képviselő feladatai és felelősségei összetettek, és a jogszabályok betartása kulcsfontosságú a társasházak működésének zavartalansága érdekében. Az új nyilvántartási rendszer és a módosított szabályok nagyobb transzparenciát és biztonságot nyújtanak a tulajdonosoknak és a közösségeknek. Érdemes a közös képviselőknek és intézőbizottsági tagoknak alaposan megismerniük a törvény vonatkozó rendelkezéseit, és szükség esetén szakértő ügyvéd segítségét igénybe venniük.


Ha további kérdése van a folyamattal kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal!

Kapcsolatfelvétel

Hívhat minket az alábbi számon vagy töltse ki az űrlapot és visszahívjuk.

Felhívjuk a figyelmét, hogy minden telefonhívást rögzítünk. A Küldés gombra kattintva elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket valamint az Adatvédelmi tájékoztatót.

Kategóriák:

Ingatlanpiaci hírek
Kárpáti ZsófiaKZ
Szerző:

Csapatunk

Dr. Kárpáti Zsófia

Dr. Kárpáti Zsófia a Kárpáti Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje és az e-ingatlanügyvédek pécsi tagja.
Szerzői profil

Gyakran
ismételt kérdések

Bejegyzés nélkül a közös képviselő nem jogosult hivatalosan képviselni a társasházat, ami akadályozhatja a működést. Emellett a be nem jegyzett közös képviselő felelősségre vonható, ha emiatt kár éri a társasházat.