Logóe-ingatlanügyvédek.hu
dr. Kárpáti Zsófia, ügyvéd

Dr. Kárpáti Zsófia

8 perc olvasás

Társasházi közös képviselők nyilvántartása - ELHALASZTVA!

régi társasházak

Társasházi közös képviselők nyilvántartása - Budapesten is elindult

FRISSÍTÉS: Meghosszabbodott a társasházi közös képviselők nyilvántartásba vételi határideje!

Megjelent a Magyar Közlönyben az egyes törvényeknek az ügyvédi tevékenységgel összefüggő módosításáról szóló 2025. évi XXIII. törvény, ami 2025. május 13. napján hatályba is lépett: a jogszabály értelmében a közös képviselők és intézőbizottsági elnökök számára a nyilvántartásba vételi kötelezettség teljesítésének határideje 2026. október 31-ig meghosszabbodik. A módosítás oka, hogy a társasházak jelentős része az eredeti határidőig nem tudja teljesíteni a nyilvántartási kötelezettséget – így a jogalkotó megfelelő türelmi időt kíván biztosítani.

FONTOS, hogy a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke közösség ügyintézését ellátó tevékenysége nem minősül majd jogszerűtlennek abból az okból, hogy a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke 2025. május 1. napján hatályos szabályai szerint 2025. május 1-jéig nem került nyilvántartásba vételre.

Eredetileg 2024. október 1. napján módosult a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény: a társasházi közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke ettől a naptól kezdve köteles e minőségét az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni. A kötelezettség minden hatlakásosnál nagyobb, Tht. hatálya alatt működő társasházat érint!

A törvénymódosítás értelmében a társasház közgyűlése által korábban megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke az úgynevezett közösség ügyintézését ellátó tevékenységét csak akkor láthatja el, ha a tisztség keletkezésének tényét a földhivatal a társasházi törzslapra bejegyezte.

Az új szabályozás célja: 

  • Az átláthatóság növelése - ne kelljen nyomozásba fogni, ha egy érdekelt szeretné megtudni, hogy ki jogosult képviselni a társasházat.
  • A jegyző törvényességi felügyeleti szerepének erősítése - hiszen a társasházi közgyűléseket sokszor a tulajdonosok érdektelensége kíséri.
  • A hatósági eljárások során a megfelelő kapcsolattartás biztosítása - gondoljunk csak a lakásokkal, vagy teremgarázsokkal kapcsolatos elővásárlási jogra!

A nyilvántartásba vételről a közös képviselők kötelezettsége intézkedni - a költségeket azonban kétségtelenül a társasház közössége viseli. Mivel az eljárás során az ingatlan-nyilvántartásról szóló jogszabályokat kell alkalmazni, a bejegyzés alapjául szolgáló okiratot ügyvédi ellenjegyzéssel kell ellátni és az eljárás során az ügyvédi képviselet is kötelező. Budapesten 5-6 hetes földhivatali ügyintézési időre kell számítani.

Az alábbi cikk igyekszik átfogó képet nyújtani a 2003. évi CXXXIII. törvény (Tht.) legfontosabb rendelkezéseiről, amelyek a közös képviselők munkáját érintik.

Miért fontos a közös képviselők nyilvántartásba vétele?

Egy 2024. október 1-től hatályos jogszabálymódosítás értelmében a közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke a közösség ügyintézését ellátó tevékenységét láthatja csak el a nyilvántartásba vétel nélkül. Fontos tudni, hogy a regisztráció elmaradása nem eredményezi a közös képviselői státusz megszűnését, csak a harmadik személyekkel szembeni képviseletet lehetetleníti el.

Ha valaki nem jelentkezik be közös képviselőként az ingatlan-nyilvántartásba, a következő következményekkel számolhat:

  • Ügyintézési akadályok
    Egyes hatósági vagy bírósági eljárások során elengedhetetlen, hogy a társasház bejegyzett közös képviselővel rendelkezzen. Nyilvántartás hiányában a társasház nem tud érvényes jognyilatkozatokat tenni, például szerződéskötés vagy jogviták rendezése során, de az is kérdéses, hogy a bankszámláihoz hozzáfér-e.
  • Felelősségi kérdések
    A közös képviselőként eljáró személy felelősségre vonható lehet, ha elmulasztja a nyilvántartásba vételt, különösen, ha emiatt kárt okoz a társasházközösségnek: például ha a nyilvántartás hiánya akadályozza a hatósági ügyintézést vagy a közös költség behajtását.

Az intézőbizottság szerepe a társasházkezelésben

A társasház közösségének ügyeit vagy a közös képviselő, vagy tulajdonosokból álló intézőbizottság bonyolítja. Az intézőbizottság elnökének jogállása megegyezik a közös képviselőjével.

Fontos tudni, hogy az intézőbizottság elnökére is vonatkozik a bejelentési kötelezettség.

Az egészen kicsi társasházra is vonatkozik a kötelezettség?

Térjünk ki néhány gondolat erejéig azokra a társasházakra, amelyek hatlakásosnál kisebbek. Az ilyen lakóközösségek dönthetnek arról, hogy szervezetükre és működésükre a törvényben meghatározott rendelkezéseket alkalmazzák, azaz nem alakítanak ki saját szabályzatot. Ha a közösség ilyen határozatot nem hoz, e törvénynek a szervezeti-működési szabályzatra, a közgyűlésre, a közös képviselőre, illetőleg az intézőbizottságra és a számvizsgáló bizottságra vonatkozó rendelkezései helyett a Ptk. közös tulajdonra vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

Tehát ha nincs SZMSZ, akkor nincs közös képviselő, lakógyűlés és semmi “társasházszerűség”, ilyenkor csak a Ptk. szabályai érvényesülnek. Ha viszont választottak közös képviselőt, akkor rájuk is vonatkozik a bejelentési kötelezettség.

Érdekli, hogy hogyan alakulhatna át a társasház közös képviselő nélkül működő ún. kistársasházzá? Olvassa el cikkünket!

Mennyibe kerül a közös képviselők bejelentése?

Az új Inytv. 88. § 5) bek 20. pont a) alpontja szerint tárgyánál fogva egyelőre díjmentes a közösség ügyintézését ellátó közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke adatainak bejegyzésére, törlésére, megváltozására, a közgyűlés által elfogadott számviteli szabályok szerinti beszámoló benyújtására és helyesbítésére irányuló földhivatali eljárás. Az államnak tehát nem kell a bejelentésért fizetni.

A kötelező jogi képviselet miatt azonban ügyvédi díjjal mindenképpen kell számolni!

Közös képviselő bejelentése ügyvéd segítségével

Az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás tagjai országszerte több mint 100 elintézett üggyel a hátuk mögött vállalják a közös képviselők regisztrációját.

A közös képviselői nyilvántartásba vétel menete

Röviden a következő menetrenddel kell számolni:

1. Kérelem benyújtása

A jogszabály értelmében a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke látja el a nyilvántartásba vétellel és az adatváltozás bejelentésével kapcsolatos, jogszabályban foglalt feladatait. Azt is tudjuk, hogy a kérelem benyújtására jogi képviselőt (praktikusan ügyvédet) kell megbízni, de vajon ki ad meghatalmazást, a társasház, vagy a közös képviselő személyesen? A jogszabályból és az eddigi földhivatali gyakorlat alapján az első válasz mutatkozik helyesnek, ugyanakkor ismert olyan ügyvédi kamarai tájékoztatás, amely a másodikat támogatja.

Fontos tudni, hogy a Tht. 55/B. §-a tartalmazza azokat az adatoknak a körét, amelyek a közös képviselői tisztség bejegyzéséhez elengedhetetlenül szükségesek.

2. Alapdokumentum: közgyűlési jegyzőkönyv

A bejegyzés alapjául szolgáló okirat a közgyűlés jegyzőkönyve, amely tartalmazza:

  • A közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke megválasztásáról szóló határozatot.
  • A határozat szövegét és a szavazás eredményeit.

A közös képviselő, illetve az intézőbizottság elnökének tekintetében – ha természetes személyek – az okiratnak nem valamennyi természetes személyazonosító adatot tartalmaznia, csak amit a Tht. előír. A közgyűlésen ügyvédi részvétel nem kötelező.

3. Jegyzőkönyv aláírása és hitelesítése

A jegyzőkönyvet az alábbi személyeknek kell aláírniuk:

  • A közgyűlés levezető elnöke,
  • A jegyzőkönyvvezető,
  • Két, a közgyűlés által megválasztott hitelesítő tulajdonostárs.

Nagyon fontos, hogy az aláírók neve és tisztsége olvashatóan szerepeljen a dokumentumban. 

4. Ügyvédi ellenjegyzés

Az Inytv. 35. § (2) bekezdése szerint belföldön kiállított magánokirat bejegyzés alapjául csak akkor szolgálhat, ha kitűnik belőle a keltezés helye és ideje, az okiratot ügyvéd (vagy kamarai jogtanácsos) ellenjegyzéssel látta el. A bejegyzés alapjául szolgáló közgyűlési jegyzőkönyv nem kivétel ez alól. Az ügyvéd ellenőrzi, hogy a közgyűlési jegyzőkönyvben rögzített eljárás szabályszerű volt-e - a közös képviselő megválasztásának szabályszerűségét illetően.

Szerződés Asszisztens

Ügyvéd és szeretne szoftverrel adásvételi szerződést írni? Jó helyen jár!

Korábban megválasztott közös képviselő esetén is kell az okiratra ügyvédi ellenjegyzés?

Budapest Főváros Kormányhivatala Földhivatali Főosztálya a Budapesti Ügyvédi Kamara részére a fenti kérdésre a következő választ adta:

"A rendelkezésre nem álló, vagy alakilag nem megfelelő jegyzőkönyv esetén felmerülő problémára megfelelő megoldásnak tűnik, ha a közgyűlés egy deklaratív határozatot hoz a közös képviselő személyéről, adatairól, jogviszonya keltezésének idejéről, amely megfelel az Inytv. 35. §-ban meghatározott alaki és tartalmi követelményeknek. Azonban nem szükséges egy újabb, közös képviselői tisztséget megerősítő közgyűlés összehívása csak azért, mert a jelenlegi közös képviselőt megválasztó közgyűlési határozatról szóló jegyzőkönyv a tisztség keletkezése kapcsán bizonyos adatokat nem tartalmazott. Ez esetben érdemes lenne a kérelemhez és a közgyűlési jegyzőkönyvhöz egy a közös képviselő által aláírt és ügyvéd által ellenjegyzett okiratban az ingatlan-nyilvántartási bejegyzéshez szükséges adatokat tartalmazó kiegészítést csatolni."

Azaz a korábbi közgyűlési jegyzőkönyv mellé elég, ha a közös képviselő által tett és ügyvéd által ellenjegyzett nyilatkozatot csatolnak.

A fentieknek látszólag ellentmond a Magyar Ügyvédi Kamara 2025. március 10. napján elfogadott, de egyelőre csak a Facebookon közzétett Szakmai Álláspontja, miszerint az ellenjegyzést végző ügyvédnek ellenőriznie kell a jegyzőkönyv hitelesítő tulajdonostársak tulajdonosi minőségét, és őket, valamint a jegyzőkönyv aláíróit JÜB-ölni kell. A MÜK álláspontja egyrészt nem kötelező a földhivatalokra, másrészt csak abban az esetben értelmezhető, ha az ügyvéd magát a jegyzőkönyvet és nem az arról készült kivonatot küldi be a földhivatalba.

jogász gépel

Kötelező a jogi képviselet a bejelentés során

Hogyan lehet a társasházban közös képviselőt választani?

Ha a társasház közös képviselő nélkül "működik", akkor először is szükség lehet a közös képviselő megválasztására. A közös képviselő megválasztása a társasházi közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik. Ez azt jelenti, hogy erről a kérdésről csak a tulajdonostársak közgyűlésén hozott határozattal lehet dönteni. A közgyűlésen való részvétel és szavazás a tulajdonosok tulajdoni hányada alapján történik.

Közgyűlés összehívása

A közgyűlést a következő okok miatt hívhatják össze:

  • A jelenlegi közös képviselő megbízatása lejár, és új közös képviselőre van szükség.
  • A közösség elégedetlen a jelenlegi közös képviselővel, és felmentéséről kíván dönteni.
  • Egyéb indok, például a társasház szervezeti-működési szabályzatának rendelkezései alapján.

A közgyűlést írásban kell összehívni, amelyben meg kell határozni a napirendi pontokat, például a közös képviselő megválasztását.

A közgyűlés levezetése és döntéshozatal

A közgyűlés határozatképességéhez a tulajdonostársak által képviselt tulajdoni hányadnak el kell érnie a törvényben meghatározott minimumot (általában 50% + 1 szavazat). Ha a közgyűlés nem határozatképes, akkor azt későbbi időpontra újra össze kell hívni.

Szavazás menete

  • A közös képviselő megválasztásáról egyszerű szótöbbséggel (50% + 1 szavazat) döntenek.
  • A választáshoz előzetesen érdemes jelölteket javasolni, akik közül a közgyűlés dönt.
  • A jelöltek közötti választás általában nyílt szavazással történik, de a közgyűlés dönthet a titkos szavazás mellett is.

Jegyzőkönyv készítése

A közgyűlésen elhangzottakról és a meghozott határozatokról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

  • A közös képviselő megválasztásáról hozott határozatot.
  • A szavazás pontos eredményét.
  • A jegyzőkönyv hitelesítőinek aláírását.

Érdemes lehet a közgyűlésre ügyvédet hívni. Ha a jegyzőkönyvet ő szerkeszti, akkor az ellenjegyzésére is jogosult, ilyen módon a társasház megfelel a közös képviselő is nyilvántartásba vételével kapcsolatos alakisági elvásároknak.

Mi a különbség a közös képviselő és a társasházkezelő között?

Bármelyik tulajdonos lehet közös képviselő, de ez társasházkezelés esetén már nem igaz. Tudni szeretné a részleteket?

Elektronikus aláírása van a közös képviselőnek?

Abban az esetben, ha a közös képviselő minősített elektronikus aláírással rendelkezik (e-szignó, netlock, stb.) bizonyos földhivatalok befogadják az e-papíron érkezett beadványokat. Baranya és Veszprém Vármegyékben befogadták az e-papíros kérelmeket.

Budapest Főváros Kormányhivatala Földhivatali Főosztály Társasházi Ügyek Osztálya azonban azt a nem hivatalos tájékoztatást adta, hogy a papír alapú beadványokat tudják feldolgozni. Nem hivatalos információk szerint nem fogadják be az e-papíros bejelentést a következő földhivatalok sem:

  • Győr-Moson-Sopron Vármegye
  • Zala Vármegye
  • Bács-Kiskun Vármegye

Ezeken az illetékességi területeken érdemes papír alapon próbálkozni.

Lakásszövetkezetre vonatkozik a kötelezettség?

A lakásszövetkezeteket nyilvántartja a cégbíróság, rájuk őket a földhivatalnál nem kell nyilvántartásba venni. A lakásszövetkezetet az igazgatóság elnöke vagy az – igazgatóság helyett megválasztott – ügyvezető elnök, vagy az ügyvezető igazgató, vagy a közgyűlés által képviseleti joggal felruházott igazgatósági tag képviseli.

Közös képviselő regisztrációja - tények és tévhitek

Ha érdeklik a leggyakoribb kérdésekre adandó válaszok, nézze meg kollégám, dr. Szabó Judit Anna, ügyvéd videóját:

Összefoglalás

A közös képviselő feladatai és felelősségei összetettek, és a jogszabályok betartása kulcsfontosságú a társasházak működésének zavartalansága érdekében. Az új nyilvántartási rendszer és a módosított szabályok nagyobb transzparenciát és biztonságot nyújtanak a tulajdonosoknak és a közösségeknek. Érdemes a közös képviselőknek és intézőbizottsági tagoknak alaposan megismerniük a törvény vonatkozó rendelkezéseit, és szükség esetén szakértő ügyvéd segítségét igénybe venniük.

Fontos tudni, hogy a társasházaknak kötelező a számviteli törvény szerinti beszámolóikat is letétbe helyezni. Erre azonban várhatóan nem kell ügyvédi ellenjegyzést elhelyezni.


Ha további kérdése van a folyamattal kapcsolatban, kérjen konzultációt szakértő kollégáinktól!

Kapcsolatfelvétel

Hívhat minket az alábbi számon vagy töltse ki az űrlapot és visszahívjuk.

Felhívjuk a figyelmét, hogy minden telefonhívást rögzítünk. A Küldés gombra kattintva elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket valamint az Adatvédelmi tájékoztatót.

Kategóriák:

Ingatlanpiaci hírek
Társasházak
Kárpáti ZsófiaKZ
Szerző:

Csapatunk

Dr. Kárpáti Zsófia

Dr. Kárpáti Zsófia a Kárpáti Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje és az e-ingatlanügyvédek pécsi tagja.
Szerzői profil

Gyakran
ismételt kérdések

Bejegyzés nélkül a közös képviselő nem jogosult hivatalosan képviselni a társasházat, ami akadályozhatja a működést. Emellett a be nem jegyzett közös képviselő felelősségre vonható, ha emiatt kár éri a társasházat.