
Dr. Doba Zsolt
• 4 perc olvasás
Zártkert művelés alól kivonás: újra egyszerűsített eljárásban
Zártkert átminősítés - mostantól önkormányzati rendelet alapján is lehetséges
2026. június 11-én zárószavazást előkészítő módosító javaslat benyújtására vár az Országgyűlésben a „Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról” szóló törvényjavaslat, amely lényeges változást vezet be a zártkerti ingatlanok művelésből történő kivonásának szabályozásában: a jogszabály hatályba lépését követően a helyi önkormányzat rendeletben dönthet úgy, hogy a zártkerti ingatlan tulajdonosa kérheti a földhivataltól a zártkertként nyilvántartott ingatlana művelési ágának művelés alól kivett területként történő bejegyzését.
A zártkerti ingatlanok jogi besorolása régóta problémás terület, ezért a tulajdonosok röviden 2017. december 31-ig egyszerűsített eljárásban kérhették a zártkertként nyilvántartott ingatlan művelési ágának művelés alól kivett területként történő átvezetését. Bár sok ilyen terület már nem mezőgazdasági célt szolgál, a jelenlegi szabályozás továbbra is szigorú forgalmi és használati korlátozásokat ír elő. Ez sok zártkert beépítését és értékesítését is akadályozza, különösen azokban a térségekben, ahol a zártkerti ingatlanok valójában üdülési, lakhatási vagy vegyes célokat szolgálnak.
Mit tehetnek már most a tulajdonosok?
Mivel a művelés alól kivett zártkertek értéke jelentősen meghaladja a mezőgazdasági művelés alatt állókét, várható, hogy megnövekedik a kereslet az ilyen ingatlanok iránt, különösen ha azok nyaraló-üdülő övezetben fekszenek. Akiknek ilyen ingatlan áll a tulajdonában, annak érdemes már most megkeresni a helyi önkormányzatot (írni a polgármesternek), hogy tervezik-e hogy rendeleti úton megkönnyítik a zártkertek művelés alól kivett területként történő bejegyzését?
Érdekli a téma? Olvasson tovább!
Zártkert átminősítés 2025-től
A módosítás lényege, hogy a zártkert művelés alól kivonása a jövőben nem minősül majd a termőföld más célú hasznosításának, így pl. földvédelmi járulékot sem kell majd fizetni.
1. A termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény
A törvény új rendelkezéssel (9. § (1a) bekezdés) egészül ki, amely kimondja:
Nem minősül más célú hasznosításnak a zártkerti ingatlannak az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény szerinti eljárásban történő művelésből való kivonása.
Ez az aprónak tűnő kiegészítés jelentős jogbiztonságot ad a tulajdonosoknak, mivel kizárja azt az értelmezést, hogy az ilyen kivonás automatikusan termőföldvédelmi bírsághoz vagy engedélyhez kötött más célú hasznosításnak minősülne.
2. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (Inytv.)
Az Inytv. egy komplett új alcímmel egészül ki: 40/E. Zártkerti ingatlan művelés alóli kivonása
A 72/E. § tartalmazza az új szabályokat:
- A tulajdonos kérheti zártkerti ingatlana „művelés alól kivett” jogi jellel való bejegyzését az ingatlan-nyilvántartásba, ha azt az önkormányzat rendeletben lehetővé teszi.
- A kivonás a zártkert meghatározott részére is kérhető, ebben az esetben azonban kötelező a telek megosztása, hogy a nyilvántartás pontos maradjon.
INGATLAN ADÁSVÉTEL ÜGYVÉDI MUNKADÍJA
Az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás ajánlata országszerte érvényes!
Állítsa be az ingatlan vételárát a csúszkával
Ár: 60 000 000 Ft
Milyen önkormányzati rendeletre van szükség a zártkert művelés alól kivonása érdekében?
A jogszabálymódosítás felhatalmazást ad a települési önkormányzatoknak arra, hogy rendeletben határozzanak a művelés alóli kivonás lehetőségéről. Ez a szabály biztosítja a helyi adottságokhoz és fejlesztési elképzelésekhez való igazodást. A pontos szabályokat kormányrendeleti szinten rendezik majd.
A jogszabály nem határozza meg tételesen, pontosan milyen tartalommal kell elkészíteni a rendeletet, de az alábbi elemek várhatóak:
- A művelés alóli kivonás lehetőségének kimondása
- Területi korlátozások - Az önkormányzat dönthet úgy, hogy csak bizonyos városrészekben vagy körzetekben engedélyezi a kivonást (pl. belterülethez közeli zártkerti övezetekben) és megjelölheti, ha vannak olyan zártkerti övezetek, ahol a művelés alóli kivonás továbbra sem engedélyezett (pl. ökológiailag védett területeken).
- Településfejlesztési szempontok - Indokolt, ha a rendelet utal a helyi településszerkezeti tervre, szabályozási tervre vagy fejlesztési koncepcióra, ezzel biztosítva az illeszkedést a hosszú távú elképzelésekhez.
Budapesten ki jogosult dönteni?
Az elfogadott jogszabályban felhatalmazást kapott a települési (Budapesten a kerületi) önkormányzat képviselő testülete,
valamint a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat közgyűlése, hogy rendeletben meghatározza a település azon részét, ahol a zártkerti ingatlan művelési ágának művelés alól kivett területként történő bejegyzése kérelmezhető.
Elővásárlási jog felmerül-e kivett zártkertek esetén?
A termőföldekre vonatkozó elővásárlási jog a kivett zártkerteket nem érinti. A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény (Földforgalmi tv.) szerint az elővásárlási jog csak a "termőföldnek minősülő ingatlanokra" vonatkozik. Ha egy zártkerti ingatlan művelésből kivont, azaz „kivett” jogi jellegűvé válik az ingatlan-nyilvántartásban, már nem számít termőföldnek, így a Földforgalmi törvény hatálya alól kikerül.
A művelés alól kivett zártkert beépíthetősége így már biztosított?
A válasz röviden nem: önmagában az, hogy egy zártkerti ingatlan „művelés alól kivett” státuszt kap, még nem jelenti automatikusan azt, hogy beépíthető is lesz.
Ahhoz, hogy egy zártkerti ingatlan ténylegesen beépíthető legyen, szükséges az építési szabályok vizsgálata és különösen:
- HÉSZ szerinti beépíthető övezeti besorolás
Pl. üdülőövezet, kertvárosias lakóövezet, falusias lakóövezet stb. - Megfelelő közműellátottság
(vezetékes víz, villany, szennyvíz vagy emésztő stb.) - Kisajátítási korlátozás, védettség vagy útterv hiányának vizsgálata
- Telekméret megfelelősége (szintén a HÉSZ-ben rögzített szabály szerint pl. min. 720 m², max. 30%-os beépíthetőség)
A zártkertek beépíthetőségével kapcsolatban egyebekben a kollégám cikkét ajánlom.
Fontos megjegyzés
A weboldalunkon található információk a legjobb tudásunk szerint készültek, de nem garantáljuk, hogy teljesek, pontosak vagy naprakészek. A konkrét ügyek mindig egyedi megoldásokat kívánnak és a jogszabályok is változhatnak, ezért mindig javasolt ügyvéddel konzultálni! Az ügyvéd anyagi felelősséget vállal az ügyfeleknek személyre szabottan adott jogi tanácsokért, amit felelősségbiztosítás is biztosít.
Összegzés
Ez a jogszabály-módosítás végre jogi elismerést ad annak a ténynek, hogy a zártkerti ingatlanok jelentős része ma már nem mezőgazdasági funkciót tölt be, hanem pl. mobilházas nyaralóként szolgálja a tulajdonosa pihenését. Az új szabályozás a tulajdonosok számára valódi mozgásteret biztosít, miközben fenntartja az önkormányzatok szerepét a helyi szabályozásban. Az eljárás részletszabályai még a Kormány rendeletében jelennek majd meg – ezek ismerete után érdemes a gyakorlati lépésekbe belevágni.
Miért fontos ez a változás?
- Egyszerűbb, kiszámíthatóbb ügyintézés: Egyértelmű, egységesített szabályozás jön létre az eddigi széttöredezett és gyakran értelmezési vitákra okot adó gyakorlat helyett.
- Önkormányzati kontroll: A művelés alóli kivonás továbbra sem automatikus – a helyi önkormányzat rendeletben szabályozhatja, hogy mely területeken engedi meg.
- Fejlesztési lehetőségek: A módosítás különösen azoknak kedvez, akik zártkerti ingatlant fejlesztenének lakó-, üdülő- vagy egyéb nem mezőgazdasági célra, és eddig adminisztratív falakba ütköztek.
Kapcsolatfelvétel
Hívjon minket az alábbi számon vagy töltse ki a lenti űrlapot és hamarosan keressük Önt!
Kategóriák:

Csapatunk
Dr. Doba Zsolt
Tartalomjegyzék
Legutóbbi bejegyzések

Itt a helyi önazonosság védelméről szóló törvény!
Elővásárlási jog az ingatlanpiacon: így korlátozható a betelepülés 2025 nyarától
Tovább

Elővásárlási jog társasház esetén
Társasház elővásárlási jog - van ilyen?
Tovább

Helyrajzi szám kereső - melyik a legjobb módszer?
Hogyan lehet lekérni egy ingatlan helyrajzi számát?
Tovább

Visszatért a készpénzhasználathoz való jog termőföldek adásvétele esetén
A 2025. július 1-jétől hatályos új jogszabály kimondja: a készpénzhasználat nemcsak fizetési lehetőség, hanem alapvető fogyasztói jog.
Tovább

Módosul a Ptk: Fogyasztóként védi a KKV-kat 2025 őszétől
A szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró KKV-kra vonatkozik!
Tovább

Mi a teljes bizonyító erejű magánokirat?
Az ilyen okiratok célja a jogbiztonság növelése és a későbbi viták elkerülése
Tovább
Ajánlatunk
Adásvételi szerződés
A vételár 0,45%-a(min. 150 000 Ft; max. 600 000 Ft)
Országszerte egységes áron!
- Lakóingatlanra
- 1 garázs
- 1 tároló
- ÁFA