
Dr. Doba Zsolt
• 5 perc olvasás
Zártkert művelés alól kivonás: 2025-től újra egyszerűsített eljárásban!
Zártkert átminősítés - mostantól önkormányzati rendelet alapján is lehetséges
FRISS HÍREK: 2025.10.06. napján társadalmi egyeztetésre bocsátották az Inytvhr. átminősítést megkönnyítő új szövegét. A részletekért olvassa el cikkünket!
2025. június 17-én az Országgyűlésben elfogadta a „Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról” szóló 2025. évi LXVII. törvényt, amely lényeges változást vezet be a zártkerti ingatlanok művelésből történő kivonásának szabályozásában: a jogszabály hatályba lépését követően (2025. június 28. után) a helyi önkormányzat rendeletben dönthet úgy, hogy a zártkerti ingatlan tulajdonosa kérheti a földhivataltól a zártkertként nyilvántartott ingatlana művelési ágának művelés alól kivett területként történő bejegyzését.
A zártkerti ingatlanok jogi besorolása régóta problémás terület, ezért a tulajdonosok röviden 2017. december 31-ig egyszerűsített eljárásban kérhették a zártkertként nyilvántartott ingatlan művelési ágának művelés alól kivett területként történő átvezetését. Bár sok ilyen terület már nem mezőgazdasági célt szolgál, a jelenlegi szabályozás továbbra is szigorú forgalmi és használati korlátozásokat ír elő. Ez sok zártkert beépítését és értékesítését is akadályozza, különösen azokban a térségekben, ahol a zártkerti ingatlanok valójában üdülési, lakhatási vagy vegyes célokat szolgálnak.
Mit tehetnek a tulajdonosok?
Mivel a művelés alól kivett zártkertek értéke jelentősen meghaladja a mezőgazdasági művelés alatt állókét, várható, hogy megnövekedik a kereslet az ilyen ingatlanok iránt, különösen ha azok nyaraló-üdülő övezetben fekszenek. Akiknek ilyen ingatlan áll a tulajdonában, annak érdemes már most megkeresni a helyi önkormányzatot (írni a polgármesternek), hogy tervezik-e hogy rendeleti úton megkönnyítik a zártkertek művelés alól kivett területként történő bejegyzését? (Célszerű akár ezt a cikket elküldeni a polgármesternek, illetve a képviselő-testület tagjainak)
Érdekli a téma? Olvasson tovább!
Zártkert átminősítés 2025-től
A jogszabálymódosítás lényege, hogy a zártkert művelés alól kivonása a jövőben nem minősül majd a termőföld más célú hasznosításának, így pl. földvédelmi járulékot sem kell majd fizetni.
1. A termőföld védelméről szóló 2007. évi CXXIX. törvény
A törvény új rendelkezéssel (9. § (1a) bekezdés) egészül ki, amely kimondja:
Nem minősül más célú hasznosításnak a zártkerti ingatlannak az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény szerinti eljárásban történő művelésből való kivonása.
Ez az aprónak tűnő kiegészítés jelentős jogbiztonságot ad a tulajdonosoknak, mivel kizárja azt az értelmezést, hogy az ilyen kivonás automatikusan termőföldvédelmi bírsághoz vagy engedélyhez kötött más célú hasznosításnak minősülne.
2. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény (Inytv.)
Az Inytv. egy komplett új alcímmel egészül ki: 40/E. Zártkerti ingatlan művelés alóli kivonása
A 72/E. § tartalmazza az új szabályokat:
- A tulajdonos kérheti zártkerti ingatlana „művelés alól kivett” jogi jellel való bejegyzését az ingatlan-nyilvántartásba, ha azt az önkormányzat rendeletben lehetővé teszi.
- A kivonás a zártkert meghatározott részére is kérhető, ebben az esetben azonban kötelező a telek megosztása, hogy a nyilvántartás pontos maradjon.
3. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet (Inytv. vhr.)
A cikk elején is említett társadalmi egyeztetést követően az Inytv. vhr. egy komplett új alcímmel egészül majd ki ki: 14/A. Zártkerti ingatlan művelés alóli kivonása
A 17/A. § tartalmazza az új szabályokat:
- Az ingatlan-nyilvántartásban zártkertként nyilvántartott ingatlan művelés alól kivett területként történő bejegyzését lehetővé tevő önkormányzati rendeletet meg kell jelölni az adatváltozás bejegyzése iránti a kérelemben
- A kivett területként történő bejegyzés épület feltüntetése iránti kérelemmel együtt is beadható.
Fontos, hogy az adatváltozás nem mentesíti a tulajdonost a zártkerti ingatlanon fennálló építmény ingatlan-nyilvántartási feltüntetéséhez szükséges más hatósági engedélyek beszerzésének kötelezettsége alól!
Milyen önkormányzati rendeletre van szükség a zártkert művelés alól kivonása érdekében?
A jogszabálymódosítás felhatalmazást ad a települési önkormányzatoknak arra, hogy rendeletben határozzanak a művelés alóli kivonás lehetőségéről. Ez a szabály biztosítja a helyi adottságokhoz és fejlesztési elképzelésekhez való igazodást. A pontos szabályokat kormányrendeleti szinten rendezik majd.
A jogszabály nem határozza meg tételesen, pontosan milyen tartalommal kell elkészíteni a rendeletet, de az alábbi elemek várhatóak:
- A művelés alóli kivonás lehetőségének kimondása
- Területi korlátozások - Az önkormányzat dönthet úgy, hogy csak bizonyos városrészekben vagy körzetekben engedélyezi a kivonást (pl. belterülethez közeli zártkerti övezetekben) és megjelölheti, ha vannak olyan zártkerti övezetek, ahol a művelés alóli kivonás továbbra sem engedélyezett (pl. ökológiailag védett területeken).
- Településfejlesztési szempontok - Indokolt, ha a rendelet utal a helyi településszerkezeti tervre, szabályozási tervre vagy fejlesztési koncepcióra, ezzel biztosítva az illeszkedést a hosszú távú elképzelésekhez.
Budapesten ki jogosult dönteni?
Az elfogadott jogszabályban felhatalmazást kapott a települési (Budapesten a kerületi) önkormányzat képviselő testülete,
valamint a fővárosi önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat közgyűlése, hogy rendeletben meghatározza a település azon részét, ahol a zártkerti ingatlan művelési ágának művelés alól kivett területként történő bejegyzése kérelmezhető.
Elővásárlási jog felmerül-e kivett zártkertek esetén?
A termőföldekre vonatkozó elővásárlási jog a kivett zártkerteket nem érinti. A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény (Földforgalmi tv.) szerint az elővásárlási jog csak a "termőföldnek minősülő ingatlanokra" vonatkozik. Ha egy zártkerti ingatlan művelésből kivont, azaz „kivett” jogi jellegűvé válik az ingatlan-nyilvántartásban, már nem számít termőföldnek, így a Földforgalmi törvény hatálya alól kikerül.
A művelés alól kivett zártkert beépíthetősége így már biztosított?
A válasz röviden nem: önmagában az, hogy egy zártkerti ingatlan „művelés alól kivett” státuszt kap, még nem jelenti automatikusan azt, hogy beépíthető is lesz.
Ahhoz, hogy egy zártkerti ingatlan ténylegesen beépíthető legyen, szükséges az építési szabályok vizsgálata és különösen:
- TÉKA szerinti beépíthető övezeti besorolás
Pl. üdülőövezet, kertvárosias lakóövezet, falusias lakóövezet stb. - Megfelelő közműellátottság
(vezetékes víz, villany, szennyvíz vagy emésztő stb.) - Kisajátítási korlátozás, védettség vagy útterv hiányának vizsgálata
- Telekméret megfelelősége (szintén a TÉKA-ban rögzített szabály szerint pl. min. 720 m², max. 30%-os beépíthetőség)
A zártkertek beépíthetőségével kapcsolatban egyebekben a kollégám cikkét ajánlom.
Fontos megjegyzés
A weboldalunkon található információk a legjobb tudásunk szerint készültek, de nem garantáljuk, hogy teljesek, pontosak vagy naprakészek. A konkrét ügyek mindig egyedi megoldásokat kívánnak és a jogszabályok is változhatnak, ezért mindig javasolt ügyvéddel konzultálni! Az ügyvéd anyagi felelősséget vállal az ügyfeleknek személyre szabottan adott jogi tanácsokért, amit felelősségbiztosítás is biztosít.
Összegzés
Ez a jogszabály-módosítás végre jogi elismerést ad annak a ténynek, hogy a zártkerti ingatlanok jelentős része ma már nem mezőgazdasági funkciót tölt be, hanem pl. mobilházas nyaralóként szolgálja a tulajdonosa pihenését. Az új szabályozás a tulajdonosok számára valódi mozgásteret biztosít, miközben fenntartja az önkormányzatok szerepét a helyi szabályozásban. Az eljárás részletszabályai még a Kormány rendeletében jelennek majd meg – ezek ismerete után érdemes a gyakorlati lépésekbe belevágni.
Miért fontos ez a változás?
- Egyszerűbb, kiszámíthatóbb ügyintézés: Egyértelmű, egységesített szabályozás jön létre az eddigi széttöredezett és gyakran értelmezési vitákra okot adó gyakorlat helyett.
- Önkormányzati kontroll: A művelés alóli kivonás továbbra sem automatikus – a helyi önkormányzat rendeletben szabályozhatja, hogy mely területeken engedi meg.
- Fejlesztési lehetőségek: A módosítás különösen azoknak kedvez, akik zártkerti ingatlant fejlesztenének lakó-, üdülő- vagy egyéb nem mezőgazdasági célra, és eddig adminisztratív falakba ütköztek.
Kategóriák:
Kapcsolódó cikkek
- Elektronikus az ingatlan-nyilvántartás 2025. január 15-től?
- Az elővásárlási jog kijátszása
- Tulajdoni lap értelmezése - segítség lakásvásárlóknak!
- A fizetés hány százaléka lehet hitel? JTM és a hitelbiztosítéki érték számítása!
- Az elővásárlási jog gyakorlása - tudnivalók és veszélyforrások
- Céges ingatlanvásárlás 2025-ben: megéri-e és mennyibe kerül?

Csapatunk
Dr. Doba Zsolt
Tartalomjegyzék
Kapcsolódó cikkek
- Elektronikus az ingatlan-nyilvántartás 2025. január 15-től?
- Az elővásárlási jog kijátszása
- Tulajdoni lap értelmezése - segítség lakásvásárlóknak!
- A fizetés hány százaléka lehet hitel? JTM és a hitelbiztosítéki érték számítása!
- Az elővásárlási jog gyakorlása - tudnivalók és veszélyforrások
- Céges ingatlanvásárlás 2025-ben: megéri-e és mennyibe kerül?
Legutóbbi bejegyzések

3 százalékos hitel feltételei┃FIX 3%-os lakáshitel┃Itt az Otthon Start Program!
Napról napra bővülő tudásbázis!
Tovább

(Régi) jelzálogjog törlése megszűnt hitelező esetén
Ritka, de komoly probléma a jelzálogjog törlése, ha a hitelező cég időközben megszűnt
Tovább

Ingatlan adásvételi szerződés ügyvédi díj - ki fizeti?
Általában a vevő fizet - sajnos sokszor az eladó helyett is!
Tovább

Hitelközvetítő, hitelügyintéző: Kik ők és miért lehetnek hasznosak?
Hitelügyintézők szerepe az adásvétel folyamatában, tippek a legjobb ajánlatért!
Tovább

Ki fizeti az ingatlanos jutalékát?
Az ingatlanközvetítő díját a megbízó fizeti, aki a legtöbb esetben az eladó.
Tovább

CSOK átvitele másik ingatlanra - ügyintézés 2025-ben
A kormányhivatalnál kell bejelentést tenni - de hogyan?
Tovább
Ajánlatunk
Adásvételi szerződés
A vételár 0,45%-a(min. 150 000 Ft; max. 600 000 Ft)
Országszerte egységes áron!
- Lakóingatlanra
- 1 garázs
- 1 tároló
- ÁFA