Az ingatlanvásárlás költségei - mire számíthatunk 2025-ben?
Amikor ingatlan vásárlásra készülünk, érdemes alaposan utánajárni, milyen felmerülő költségekkel kell számolni – ezek ugyanis jóval túlmutatnak a vételáron. Legyen szó lakásvásárlásról, házvásárlásról vagy épp telekvásárlásról, minden esetben számolni kell olyan plusz költségekkel, mint az ügyvédi díj, az illeték (ha előtte eladunk, akkor SZJA) az energetikai tanúsítvány, vagy akár a lakáshitel költségei, ha finanszírozás is szükséges. A céges vagy magánszemély általi vásárlás között is lehetnek eltérések a költségstruktúrában.
Az alábbiakban részletesen áttekintjük az ingatlan adásvétel ügyvédi díjait és a vásárlás során felmerülő egyéb költségeket.

Az ingatlan vásárlás költségeiről jobb előre tájékozódni
A lakásvásárlás költségei általában
Az ingatlanvásárlás költségei közé - a kialkudott vételáron és a lent bővebben részletezett ügyvédi díjon felül - a legtöbb esetben a következők tartoznak:
- Tulajdonjog bejegyzési díj a földhivatalban: A tulajdonjog bejegyzési díja alapesetben 10.600 forint, amelyet az ügyvéd által készített adásvételi szerződés alapján fizetendő. Amennyiben a vevő több részletben fizet, akkor a tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog külön bejegyzési igénye miatt az összeg kétszeresen fizetendő.
- Vagyonszerzési illeték: Az ingatlanvásárlás során a vagyonszerzési illeték mértéke általában a vételár 4%-a, de bizonyos speciális esetekben kedvezmények is igénybe vehetők.
- Közművek átírásának díja: Az ingatlanvásárlást követően szükséges a közüzemi szolgáltatások (pl. víz, villany, gáz) átírása is. Ezek költsége szolgáltatónként változó, de általában pár tízezer forintos tételt jelentenek.
- Tulajdoni lap lekérésének díja: 2024. július végétől tulajdoni laponként 2*4800 Ft-tal kell számolnunk.
- Banki költségek: Nem csak a hitelfelvételnek lehetnek plusz díjai, de önmagában az önerő elutalásáért komolyabb összegeket fizethetünk (gondoljunk csak a tranzaciós illetékre).
A lakásvásárlás járulékos költségei közé tartoznak a statikus-műszaki felmérés költségei, a felújítási költségek, a költöztetők díja, a lomtalanításért fizetendő összeg és a takarítás költségei is (ha ezeket az eladó nem vállalta), ezek azonban nem minden ügylet esetén elkerülhetetlenek.

A földhivatali igazgatási szolgáltatási díj szinte a legkisebb tétel
A házvásárlás költségei
Ha a vevő egy önálló házat vásárol, az jogi értelemben nem feltétlenül különbözik egy lakásvásárlástól, de praktikusan mindenképpen, hiszen egy önmagában álló épület az ügylet tárgya a hozzá tartozó telekkel. Elsőre nem feltétlenül világos, hogy ez miért fontos, de egész más kellékszavatosságot (felelősséget az épület minőségéért, vezetékek állapotáért, telekméretért, stb.) kell vállalnia annak, aki lakható házat, melléképületet, és telket is elad, mint annak, aki erősen felújítandó, bontandó ingatlant értékesít és úgy ahogy van, kizárja a szavatosságvállalást.
A saját praxisomban gyakran találkozom azzal, hogy a fenti kérdések már az alkufolyamat lezárását követően, az ügyvéd előtt merülnek fel, holott egy megfelelő műszaki-földmérési felméréssel megelőzhető lenne a szinte elkerülhetetlen aggodalmaskodás, illetve elhúzódó vitatkozás. Éppen ezért azt gondolom, hogy a házvásárlás elsődleges költségei közé kell, hogy tartozzon, hogy a vevő megfelelő szakemberekkel felvértezve "átvilágítja" a kinézett ingatlant.
Cégre vásárolna?
A céges ingatlanvásárlás több szempontból is jelentősen eltér a magánszemélyek közötti lakásvásárlástól. Míg egy magánvásárlás gyakran gyorsabb, kevesebb jogi és adózási buktatóval jár, addig céges ügyfelek esetében a tranzakció jogi összetettsége és pénzügyi kockázatai miatt az ügyvédi közreműködés nemcsak ajánlott, hanem nélkülözhetetlen. A cégképviselet ellenőrzése, az áfa helyes kezelése, a finanszírozási struktúrák (pl. hitel vagy lízing) áttekintése, valamint a szerződések és biztosítékok pontos kidolgozása mind olyan területek, amelyek speciális szakértelmet igényelnek. Emellett a cégek számára elérhetők bizonyos illetékkedvezmények is, amelyek kihasználása kizárólag jól informált, előre megtervezett lépésekkel lehetséges. A céges vásárlás tehát nemcsak jogilag, hanem adózási és adminisztratív szempontból is sokkal komplexebb, mint a magánszemélyek közötti ügylet.

Az ügyvédi munkadíj ingatlan adásvétel esetén szinte az egyetlen alkuképes tétel
Miért fontos az ügyvéd az ingatlanvásárlásnál?
Az ingatlanvásárlási folyamat során a vevőnek és az eladónak egyaránt érdeke a biztonságos és szabályszerű ügyintézés, hiszen az ügyvédi közreműködés nem csak a jogszabályi megfelelés miatt fontos, hanem az ügylet biztonságát is garantálja.
Az ingatlan adásvétel során az ügyvéd számos feladatot lát el:
- Jogi tanácsadás: Az ügyvéd segít megérteni a szerződés minden pontját, és felhívja a figyelmet az esetleges buktatókra.
- Szerződéskötés: Az ügyvéd elkészíti az adásvételi szerződést, és ellenőrzi a földhivatali bejegyzéshez szükséges dokumentumokat.
- Földhivatali ügyintézés: Az ügyvéd képviseli az ügyfelet a földhivatalban, és gondoskodik a tulajdonjog bejegyzéséről.
Az ügyvédi díj
Az ügyvédi díj mértéke adásvétel esetén több tényezőtől függ, például az ingatlan értékétől, az ügy bonyolultságától és az ügyvéd tapasztalatától. Általánosságban elmondható, hogy az ügyvédi díj az ingatlan vételárának 0,5-1%-a között mozog, mi azonban ennél kedvezőbb áron dolgozunk. Fontos tudni, hogy bizonyos esetekben az ügyvédi munkadíjat általános forgalmi adó is terheli - az e-ingatlanügyvédek azonban mindig a bruttó árat tüntetik fel.
INGATLAN ADÁSVÉTEL ÜGYVÉDI MUNKADÍJA
Budapesten, Debrecenben, Miskolcon, Szegeden, Nyíregyházán, Kaposváron, Egerben, Pécsen, Győrben és számos más városban!
Állítsa be az ingatlan vételárát a csúszkával
Ár: 60 000 000 Ft
A lakáshitel költségei
A banki hitelekről részletesen írtunk a "Banki követelmények jelzáloghitelekhez kapcsolódóan" c. cikkükben, ezért a jelen bejegyzésben csak röviden utalok rá, hogy a bankkölcsönnek, de különösen a jelzáloghitelek felvételének (a kamaton felül) milyen díjai lehetnek:
Költségtípus | Becsült összeg | Megjegyzés |
---|---|---|
Kamat és THM | Évi 6–8% | Függ a hitel típusától és futamidejétől |
Értékbecslési díj | 30.000–50.000 Ft | Az ingatlan értékének felméréséhez szükséges |
Közjegyzői díj | 30.000–60.000 Ft | A hitelszerződés közokiratba foglalásához |
Jelzálogjog bejegyzés | 12.600 Ft | Földhivatali eljárási díj |
Tulajdoni lap, térkép | 6.000–10.000 Ft | Szükséges a hitelbírálathoz |
Biztosítások | 10.000–50.000 Ft évente | Kötelező lehet lakás- vagy életbiztosítás |
Szerződéskötési díj | 0–50.000 Ft | Gyakran elengedik akció keretében |
Előtörlesztési díj | 1–2% (opcionális) | Csak ha idő előtt visszafizetnéd a hitelt |
Bevett banki gyakorlat, hogy a fentiek közül bizonyos tételeket a bankok kedvezmény gyanánt elengednek, azonban “idő előtti” előtörlesztés, vagy végtörlesztés esetén a kedvezményt elveszítjük. Az aktuális banki feltételeket mindenképpen érdemes már a szerződéskötés előtt tisztázni!
Banki tranzakciós költségek
Ha a vételárat, pontosabban az önerőt banki átutalás útján kívánja a vevő teljesíteni, akkor az átutalásnak is lesznek költségei.
Röviden annyit itt is megemlítenék, hogy az azonnali átutalások magánszemélyek esetén 20.000.000,- Ft értékhatárig biztosítják, hogy a vevő a vételárat, vagy annak egy részét már a szerződés megkötésekor átutalja az eladó bankszámlájára. Számolni kell azonban azzal, hogy pl. 43 millió forintot azonnali átutalással csak 3 részletben lehet teljesíteni és előfordulhat, hogy a 3 magasabb összegű utalásnak már komolyabb tranzakciós költsége lesz.
Mindenképpen javasolt előzetesen egyeztetni minden számlavezető bankkal az optimális megoldások felkutatása érdekében!
Ingatlanközvetítői díj
Bár nem közvetlenül a vevőt terheli, de az eladó tipikusan a vételárból fizeti az ingatlanközvetítői díjat, ami a vételár egy bizonyos százalékában szokott meghatározásra kerülni. Végső soron ezen a tételen lehet a legtöbbet spórolni, de csak ha sikerül közvetlenül a tulajdonostól vásárolni.
Fontos megjegyzés
A weboldalunkon található tájékoztatók a legjobb tudásunk szerint kerültek összeállításra, de nem garantáljuk, hogy teljesek, pontosak vagy naprakészek. A konkrét ügyek mindig egyedi megoldásokat kívánnak és a jogszabályok is változhatnak, ezért mindig javasolt ügyvéddel konzultálni! Az ügyvéd anyagi felelősséget vállal az ügyfeleknek személyre szabottan adott jogi tanácsokért, amit felelősségbiztosítás is biztosít.
Összegzés
A házvásárlás költségei között számos különböző díjjal és költséggel találkozhatunk. Az ügyvédi munkadíj, az igazgatási szolgáltatási díj, vagyis a földhivatali eljárási díjak, valamint a banki tranzakciós költségek mind-mind hozzátartoznak a teljes képhez. Különösen fontos ezeket mérlegelni, ha adásvételi szerződés kerül terítékre, hiszen az ügyvédi munkadíj ingatlan adásvétel esetén széles skálán mozoghat.
Amennyiben további kérdése merülne fel, vagy jogi tanácsra lenne szüksége, tekintse át díjszabásunkat és keressen minket az alábbi elérhetőségek bármelyikén!
Kapcsolatfelvétel
Hívhat minket az alábbi számon vagy töltse ki az űrlapot és visszahívjuk.

Csapatunk
Dr. Rigó Adél
Tartalomjegyzék
Legutóbbi bejegyzések

Mi az a fizetési meghagyás?
Fizetési meghagyásos eljárás - nem csak ingatlanügyekben!
Tovább

A foglaló vagy előleg jár vissza?
Mikor jár vissza a foglaló? Mikor nem jár vissza az előleg? Választ adunk a legfontosabb kérdésekre!
Tovább

Társasházi közös képviselők nyilvántartása - ELHALASZTVA!
A társasházi törvény és az ingatlan-nyilvántartás új kötelezettségeket hoztak
Tovább

Az osztatlan közös tulajdon megszüntetése iránti per
A folyamat lépései és a bírósági gyakorlat
Tovább

Hány év után adómentes az ingatlan eladás?
Az adó mértéke 15%!
Tovább
Ajánlatunk
Adásvételi szerződés
A vételár 0,45%-a(min. 150 000 Ft; max. 600 000 Ft)
Országszerte egységes áron!
- Lakóingatlanra
- 1 garázs
- 1 tároló
- ÁFA