Logóe-ingatlanügyvédek.hu
Dr. Illés Géza Márton

Dr. Illés Géza Márton

8 perc olvasás

Külföldi cégvásárlások korlátozása 2026-ig: az állam valóban beléphet vevőként?

A régóta hatályban lévő 561/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet lényege, hogy a veszélyhelyzet ideje alatt – az Ukrajnában zajló háborús konfliktus és annak magyarországi gazdasági hatásai miatt – speciális szabályokat vezetett be annak érdekében, hogy "megvédje a magyarországi stratégiai jelentőségű gazdasági társaságokat a nem kívánatos külföldi felvásárlásoktól vagy befolyásszerzéstől". Az elmúlt napokban sajtónyilvánosságot kapott, hogy a kormányrendeletet módosítják. Arról azonban eddig nem írtak a sajtóban, hogy a rendelet 2025. augusztus 19-én hatályát veszti, hiszen a helyébe lép az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra tekintettel kihirdetett veszélyhelyzeti rendeletek törvényi szintre emeléséről szóló 2025. évi L. törvény.

A 2025. évi L. törvény kulcsfontosságú része a IV. Fejezet, amely a magyarországi székhelyű gazdasági társaságok gazdasági célú védelmét szolgáló átmeneti szabályokat tartalmazza. Az új szabályozás 2025. augusztus 19-én lép hatályba, és egészen 2026. december 31-ig lesz érvényben. A IV. fejezet lehetőséget ad a magyar államnak arra, hogy bizonyos stratégiai társaságok esetén – államérdekre hivatkozással – beleszóljon a külföldi befektetők üzleti döntéseibe. Ez nemcsak 

  • bejelentési kötelezettséget ró az érintettekre, hanem szélsőséges esetben
  • vétójogot, illetve
  • elővásárlási jogot is biztosít az állam számára de ez csak naperőműves céltársaságoknál alkalmazható.

A szabályozás különbséget tesz az EGT-n (Európai Gazdasági Térség) belüli és azon kívüli (azaz a "külföldi") befektetők között. A legszigorúbb szabályok azokra a befektetőkre vonatkoznak, akik:

  • nem EGT-tagállamban vagy Svájcban honosak, vagy
  • bár a fentiekben honosak, többségi tulajdonosuk ezeken kívüli személy vagy entitás.

A törvény a stratégiai jelentőségű ágazatban működő magyarországi székhelyű társaságokat nevezi „stratégiai társaságnak”, tehát a szabályozás nem minden egyes magyarországi gazdasági társaságra vonatkozik.

Milyen jogokat kap az állam a gazdasági célú védelemhez?

Az állam (a belgazdaságért felelős miniszteren keresztül) a következő kulcsfontosságú jogokat kapja a stratégiai társaságok védelmében, ideiglenesen, 2026. december 31-ig:

Bejelentés és felülvizsgálat

A külföldi befektetőknek be kell jelenteniük a miniszter felé, ha stratégiai társaságban tulajdont, befolyást vagy bizonyos eszközök feletti üzemeltetési jogot szereznek. Az állam legfőbb joga, hogy megvizsgálja ezeket a tranzakciókat. A vizsgálat során ellenőrzi, hogy a jogügylet:

  • Nem sérti-e vagy veszélyezteti-e Magyarország államérdekét, közbiztonságát vagy közrendjét.
  • A befektető nem áll-e egy EU-n kívüli állam kormányának ellenőrzése alatt.
  • A befektető nem volt-e érintett korábban biztonságot veszélyeztető tevékenységben.
  • Nem áll-e fenn a kockázata, hogy a befektető bűncselekményt fog elkövetni.

Vétójog

Ha a vizsgálat során a miniszter a fenti kockázatok bármelyikét megállapítja, joga van a tranzakciót (tulajdonszerzést, kötvényvásárlást, haszonélvezet-szerzést, üzemeltetési jog átadását) megtiltani.

  • A tiltó döntés hatására a szerződés semmis, azaz jogilag érvénytelen.
  • A befektető a tiltás ellenére nem jegyezhető be a cégnyilvántartásba vagy a részvénykönyvbe, és nem gyakorolhat semmilyen jogot a társaságban.

Elővásárlási Jog

Egy speciális esetben, a naperőművet működtető stratégiai társaságok eladásakor a magyar államot mindenki mást megelőző elővásárlási jog illeti meg. Ez azt jelenti, hogy az állam dönthet úgy, hogy a külföldi vevő helyett ő maga vásárolja meg a céget az adásvételi szerződésben szereplő feltételekkel.

Ellenőrzés és szankciók

Az államnak joga van ellenőrizni, hogy a bejelentési kötelezettséget teljesítették-e. Ha valaki ezt elmulasztja:

  • A miniszter utólag is lefolytathatja a vizsgálatot és meghozhatja a tiltó döntést.
  • Jelentős összegű bírságot szabhat ki, amely a tranzakció értékének akár a kétszerese is lehet.
Gazdasági napilap

Ha megújuló energiaforrásból termelő naperőmű a befektetés tárgya, akkor a magyar államot elővásárlási jog illeti meg

Ki minősül külföldi befektetőnek?

A 561/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet szerint külföldi befektetőnek minősül az a személy vagy szervezet, aki egy magyarországi stratégiai társaságban szerez tulajdonrészt vagy befolyást, és

  • vagy maga harmadik országbeli (azaz nem az EU, az EGT vagy Svájc állampolgára, illetve nem ilyen államban bejegyzett jogi személy),
  • vagy bár EU-s, EGT-s vagy svájci bejegyzésű, de többségi befolyással olyan harmadik országbeli természetes vagy jogi személy rendelkezik felette, aki kívül esik az említett régiókon.

Mi minősül államérdeknek?

A jogszabály alapján az államérdek két fő területen merül fel:

  • Hálózatok és ellátás biztonsága: A hálózatok és berendezések biztonságának és működőképességének, valamint az ellátás folyamatosságának garantálása. Ez kiterjedhet például az energiaellátás, a vízellátás vagy a telekommunikációs hálózatok zavartalan működésének biztosítására.
  • Nemzetgazdasági stratégiai érdek: Olyan alapvető nemzetgazdasági szempontú gazdaságstratégiai érdekek védelme, amelyek szintén a közérdeket szolgálják. Ez magában foglalhatja a kulcsfontosságú iparágak, a munkahelyteremtés vagy a gazdasági stabilitás szempontjából elengedhetetlen vállalatok és eszközök védelmét.

Lényegében tehát arról van szó, hogy az állam beavatkozhat és döntéseket hozhat a köz érdekében olyan területeken, amelyeket a specifikus ágazati jogszabályok nem fednek le, de amelyek alapvető fontosságúak az ország működése és gazdasági stratégiája szempontjából.

Mi az a stratégiai társaság?

Magyarországi székhellyel kell rendelkező gazdasági társaság, vagy felsőoktatási intézmény, ahol a fő- vagy akár csak egy további tevékenysége az alábbi, stratégiai jelentőségűnek minősített ágazatok valamelyikébe tartozik:

  • Az 1. mellékletben meghatározott ágazatok, amelyre példaként említi az energia, a közlekedés és a kommunikáció szektorát (lásd: lent)
  • Az (EU) 2019/452 rendelet által meghatározott ágazatok, konkrétan a rendelet 4. cikk (1) bekezdésének a)–e) pontjaiban felsorolt területek. (Ezek tipikusan a kritikus infrastruktúrára, kritikus technológiákra, alapvető erőforrások ellátására, érzékeny adatokhoz való hozzáférésre és a média szabadságára vonatkozó területeket jelentik.)

Milyen ügyleteket kell bejelenteni?

Ha külföldi befektető stratégiai társaságban:

  • tulajdonrészt szerez (bármilyen jogcímen, akár apport útján)
  • kötvényt jegyez,
  • haszonélvezeti jogot alapít,
  • üzemeltetési jogot (pl. eszközhasználatot) szerez,
  • vagy tőkeemelés, átalakulás, egyesülés történik,

akkor a tranzakciót be kell jelenteni a belgazdaságért felelős miniszternek. A bejelentési küszöbérték általában 350 millió forint, de a részletes feltételek az ügylettípus és a befektető háttere szerint eltérhetnek.

INGATLAN ADÁSVÉTEL ÜGYVÉDI DÍJA

Az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás országszerte 70+ irodával rendelkezik!

Állítsa be az ingatlan vételárát a csúszkával

Ár: 60 000 000 Ft

e-ingatlanügyvédek.hu

0 Ft

Országszerte egységes áron!

Tovább az ajánlathoz

Mi történik a bejelentés után?

A bejelentést követően a miniszter 30 munkanapon belül dönt:

  • tudomásul veszi a tranzakciót, vagy
  • megtiltja, ha az sérti az államérdeket, közrendet vagy közbiztonságot.

Egyes, kiemelt esetekben (például naperőművekkel kapcsolatos tranzakcióknál) a magyar államot elővásárlási jog is megilleti, amelyet az MNV Zrt. útján gyakorolhat.

Mikor és hogyan gyakorolható vétójog?

A belgazdaságért felelős miniszter a bejelentés elbírálása során vétójogot gyakorolhat, vagyis megtilthatja a jogügyletet, ha Magyarország államérdeke, közbiztonsága, közrendje sérül vagy veszélyben van, különösen, ha:

  • a bejelentő külföldi állam kormányzati ellenőrzése alatt áll,
  • bűncselekmény gyanúja vagy korábbi közrend-ellenes tevékenység merül fel,
  • nem uniós kormányzati hátterű tulajdonosi szerkezet áll a háttérben,
  • vagy veszély fenyegeti az alapvető társadalmi szükségletek ellátását.

A tiltó döntést írásban, indoklással ellátva kell meghozni, legfeljebb:

  • 30 munkanapon belül (alapeset),
  • vagy 75 munkanapon belül (naperőműves tranzakciók esetén, lásd alább),
  • 15 nappal hosszabbítható különösen indokolt esetben.

Szerződés Asszisztens

Érdekli, hogyan automatizáltuk az ügyvédi munkát?

Olvasson tovább

Mikor és kinek van elővásárlási joga?

A magyar államot elővásárlási jog illeti meg, ha az adásvételi jogügylet olyan naperőmű (TEÁOR’25: 35.12) működtetésére bejegyzett stratégiai társaságot érint, amely az 1. melléklet 21. sorába tartozik.

Ebben az esetben:

  • A magyar államot minden más jogosultat megelőző elővásárlási jog illeti meg.
  • Ezt a jogot az MNV Zrt. útján gyakorolhatja, legfeljebb 90 munkanapon belül, attól a naptól számítva, amikor a belgazdaságért felelős miniszter írásban tájékoztatta a bejelentőt, hogy ilyen elővásárlási jog fennáll.

Az energiapolitikáért felelős miniszter 30 munkanapon belül javaslatot tesz az elővásárlási jog gyakorlásáról.

Ha az állam él ezzel a jogával, a bejelentési eljárást a miniszter megszünteti, és az adásvétel az állam részére történik meg.

Ez a szabály nem alkalmazandó háztartási méretű kiserőmű esetében.

Melyek a stratégiai jelentőségű ágazatok?

Íme a teljes lista az 1. sz. melléklet alapján:

Vegyipari szektor

  • Kokszgyártás, kőolaj-feldolgozás (TEÁOR'25 kód: 19)
  • Vegyianyag-, termékgyártás (TEÁOR'25 kód: 20)
  • Gyógyszergyártás (TEÁOR'25 kód: 21)

Kereskedelmi létesítmények

  • Nagykereskedelem (TEÁOR'25 kód: 46)
  • Kiskereskedelem (TEÁOR'25 kód: 47)

Kommunikációs szektor

  • Kiadói tevékenység (TEÁOR'25 kód: 58)
  • Film-, videó-, televízióműsor gyártása, hangfelvétel készítése és kiadása (TEÁOR'25 kód: 59)
  • Műsor-összeállítás, műsorszolgáltatás, hírügynökségi és egyéb tartalomterjesztési tevékenység (TEÁOR'25 kód: 60)
  • Távközlés (TEÁOR'25 kód: 61)

Kritikus ipari szektor

  • Fém alapanyag gyártása (TEÁOR'25 kód: 24)
  • Fémfeldolgozási termék gyártása (TEÁOR'25 kód: 25)
  • Számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása (TEÁOR'25 kód: 26)
  • Villamos berendezés gyártása (TEÁOR'25 kód: 27)
  • Gép, gépi berendezés gyártása (TEÁOR'25 kód: 28)
  • Közúti jármű gyártása (TEÁOR'25 kód: 29)
  • Egyéb jármű gyártása (TEÁOR'25 kód: 30)

Védelmi ipar

  • Fegyver-, lőszergyártás (TEÁOR'25 kód: 25.3)
  • Katonai harci jármű gyártása (TEÁOR'25 kód: 30.4)

Gátak

  • Vízi létesítmény építése (TEÁOR'25 kód: 42.91)

Energiaszektor

  • Villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás (TEÁOR'25 kód: 35)

Veszélyhelyzethez kapcsolódó szolgáltatások

  • Honvédelem (TEÁOR'25 kód: 84.22)
  • Közbiztonság, közrend (TEÁOR'25 kód: 84.24)
  • Tűzvédelem (TEÁOR'25 kód: 84.25)

Pénzügyi szektor

  • Pénzügyi szolgáltatás (kivéve: biztosítási, nyugdíjpénztári tevékenység) (TEÁOR'25 kód: 64)
  • Biztosítás, viszontbiztosítás, nyugdíjalapok (kivéve: kötelező társadalombiztosítás) (TEÁOR'25 kód: 65)

Élelmiszerágazat és mezőgazdaság

  • Élelmiszergyártás (TEÁOR'25 kód: 10)
  • Italgyártás (TEÁOR'25 kód: 11)
  • Dohánytermék gyártása (TEÁOR'25 kód: 12)
  • Növénytermesztés, állattenyésztés, vadgazdálkodás és kapcsolódó szolgáltatások (TEÁOR'25 kód: 01)
  • Erdőgazdálkodás (TEÁOR'25 kód: 02)
  • Halászat, akvakultúra (TEÁOR'25 kód: 03)
  • Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése – kizárólag mező- és erdőgazdasági hasznosítású földek esetében (TEÁOR'25 kód: 68.20)

Kormányzati létesítmények

  • Közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás (TEÁOR'25 kód: 84)

Egészségügy

  • Humánegészségügyi ellátás (TEÁOR'25 kód: 86)
  • Bentlakásos ellátás (TEÁOR'25 kód: 87)
  • Szociális ellátás, bentlakás nélkül (TEÁOR'25 kód: 88)

Információs technológia

  • Információtechnológiai szolgáltatás (TEÁOR'25 kód: 62)
  • Számítástechnikai infrastruktúra, adatfeldolgozás, tárhelyszolgáltatás és egyéb információs szolgáltatási tevékenységek (TEÁOR'25 kód: 63)

Nukleáris szektor

  • Nukleáris fűtőanyag gyártása (TEÁOR'25 kód: 24.46)

Építőipar

  • Lakó- és nem lakóépület építése (TEÁOR'25 kód: 41)
  • Egyéb építmény építése (TEÁOR'25 kód: 42)
  • Speciális szaképítés (TEÁOR'25 kód: 43)

Vízellátás és szennyvíz-szolgáltatás

  • Víztermelés, -kezelés, -ellátás (TEÁOR'25 kód: 36)
  • Szennyvíz gyűjtése, kezelése (TEÁOR'25 kód: 37)

Hulladékgazdálkodás

  • Hulladékgazdálkodás (TEÁOR'25 kód: 38)
  • Szennyeződésmentesítés, egyéb hulladékkezelés (TEÁOR'25 kód: 39)

Építőalapanyag-ipar

  • Nemfém ásványi termék gyártása (TEÁOR'25 kód: 23)

Közlekedés, szállítás, logisztika

  • Szárazföldi, csővezetékes szállítás (TEÁOR'25 kód: 49)
  • Vízi szállítás (TEÁOR'25 kód: 50)
  • Légi szállítás (TEÁOR'25 kód: 51)
  • Raktározás, tárolás, szállítást kiegészítő tevékenység (TEÁOR'25 kód: 52)
  • Postai, futárpostai tevékenység (TEÁOR'25 kód: 53)

Orvosi eszköz gyártása

  • Orvosi eszköz gyártása (TEÁOR'25 kód: 32.5)

Turizmus

  • Szálláshely-szolgáltatás (TEÁOR'25 kód: 55)
  • Vendéglátás (TEÁOR'25 kód: 56)

Adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenység

  • Munkaerő-kölcsönzés, egyéb emberierőforrás-ellátás, -gazdálkodás (TEÁOR'25 kód: 78.2)

Kritikus jelentőségű nyersanyag

  • Szénbányászat (TEÁOR'25 kód: 05)
  • Kőolaj-, földgázkitermelés (TEÁOR'25 kód: 06)
  • Fémtartalmú érc bányászata (TEÁOR'25 kód: 07)
  • Egyéb bányászat (TEÁOR'25 kód: 08)
  • Bányászati szolgáltatás (TEÁOR'25 kód: 09)

Oktatás

  • Felsőoktatás (TEÁOR'25 kód: 85.40)
  • M.n.s. oktatást kiegészítő tevékenység (TEÁOR'25 kód: 85.69)

Nincs új a nap alatt: 2018. évi LVII. törvény

A 2025. évi L. törvény IV. fejezete kiegészíti a 2018. évi LVII. törvény alkalmazását. Az új törvény egy átmeneti, célzott védelmi réteget eredményez, elsősorban a gazdasági stratégiai érdekeltségű társaságok (pl. naperőművek, közlekedési vállalatok) tulajdonosi stabilitásának védelmére.

A 2018. évi LVII. törvény – Foreign Direct Investment (FDI) rezsim – állandó jelleggel biztosítja Magyarország nemzetbiztonsági érdekeinek védelmét, és azon külföldi befektetők számára ír elő bejelentési kötelezettséget, akik kritikus ágazatokban – például hadipar, energia, pénzügy, hírközlés vagy kiberbiztonság – kívánnak befolyást szerezni magyarországi gazdasági társaságban. A döntéshozó a kormány által kijelölt miniszter (jellemzően belügyi profilú), aki tiltó döntést is hozhat, ha a tranzakció a biztonsági érdekeket sérti.

Ezzel szemben a 2025. évi L. törvény IV. fejezete 2026. végéig hatályos átmeneti szabályozás, amely a magyarországi székhelyű stratégiai társaságok gazdasági célú védelmét szolgálja. Az állam ebben az esetben gazdaságpolitikai és ellátásbiztonsági szempontok alapján avatkozhat be, különösen olyan ágazatokban, mint az energia, közlekedés, kommunikáció vagy megújuló energia. Itt a bejelentést a belgazdaságért felelős miniszterhez kell tenni, aki szintén jogosult a jogügylet megtiltására. Emellett kifejezetten naperőművi társaságok esetében az államot elővásárlási jog is megilleti.

A két szabályrendszer nem helyettesíti, hanem kiegészíti egymást: egy adott külföldi befektetés esetén vizsgálni kell, hogy nemcsak az egyik, hanem akár mindkét bejelentési kötelezettség is fennállhat, ha a tranzakció egyszerre érint kritikus nemzetbiztonsági és stratégiai gazdasági ágazatot.

Összegzés

KérdésVálasz
Mikor kell bejelenteni?Külföldi befektetés stratégiai társaságba, ha 350 millió Ft felett van és befolyás szerezhető
Ki jelent be?A külföldi befektető és jogi képviselője közösen, 10 napon belül
Ki dönthet a vétóról?A belgazdaságért felelős miniszter, közérdek és biztonsági okból
Kinek van elővásárlási joga?A magyar államnak (MNV Zrt.-n keresztül), ha naperőmű-tevékenységet folytat a cég
Mi a jogkövetkezmény, ha nincs bejelentés?A jogügylet semmis, akár bírság is kiszabható (tranzakció értékének kétszerese is lehet)

Mielőtt bármilyen társasági tranzakcióba kezdene egy stratégiai társaságban, érdemes alaposan átvizsgálni a szerződő felek struktúráját és hátterét. A jogi kockázatok minimalizálása érdekében mindig javasolt időben konzultálni ügyvéddel, és a bejelentést határidőben teljesíteni.

Kapcsolatfelvétel

Hívjon minket az alábbi számon vagy töltse ki a lenti űrlapot és hamarosan keressük Önt!

Felhívjuk a figyelmét, hogy minden telefonhívást rögzítünk. A Küldés gombra kattintva elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket valamint az Adatvédelmi tájékoztatót.

Kategóriák:

Ingatlanpiaci hírek
Illés Géza MártonIGM
Szerző:

Csapatunk

Dr. Illés Géza Márton

Dr. Illés Géza Márton, budapesti ügyvéd a 2009-ben alapított Dr. Illés Géza Márton Ügyvédi Iroda és az e-ingatlanügyvédek.hu vezetője. Szakterülete az ingatlanjog, az M&A tranzakciók és a vállalatfinanszírozás.
Szerzői profil

Gyakran
ismételt kérdések

Ellenőrizze, hogy a célvállalat tevékenysége szerepel-e a stratégiai ágazatok között. Állapítsa meg, hogy a befektetés értéke és jellege alapján be kell-e jelenteni az ügyletet. Készüljön fel a bejelentési kötelezettség teljesítésére – jogi képviselő bevonása kötelező. Ne kezdeményezzen változásbejegyzési kérelmet a cégbíróságon a miniszteri jóváhagyás előtt.