Logóe-ingatlanügyvédek.hu
e-ingatlanugyvedek.hu

Dr. Viktor Éva

6 perc olvasás

Kisajátítás esetén mit tehetnek a tulajdonosok?

toll a kézben

Kisajátítás a gyakorlatban

A legtöbb ember igencsak megdöbben, ha egy nap értesítést kap: ingatlanát közérdekű célból kisajátítják. Mit jelent ez pontosan? Milyen jogai vannak tulajdonosként? Mit ellentételez a kártalanítás? Hogyan zajlik a kisajátítás folyamata, és milyen lépéseket tehet a saját érdekei védelmében? 

Röviden annyit kell tudni, hogy a Ptk. 5:43. §-a alapján ingatlan tulajdonjoga kisajátítással 

  • kivételesen, 
  • közérdekű célra, 
  • azonnali, teljes és feltétlen kártalanítás 

ellenében szerezhető meg. A kártalanítás nyújtására az köteles, aki a kisajátítás alapján a tulajdont megszerzi.

A cikkben igyekszem bemutatni a kisajátítás jogi hátterét, a tulajdonosok lehetőségeit és a kártalanítás menetét, hogy felkészülten nézhessen szembe ezzel a kihívással.

Mit jelent a kisajátítás?

A kisajátítás egy olyan jogi eljárás, amely során az állam vagy az önkormányzat közérdekű célok megvalósítása érdekében megszerzi egy személy ingatlanának tulajdonjogát. A folyamatot az Alaptörvény és a 2007. évi CXXIII. törvény szabályozza. Ez utóbbi jogszabály határozza meg a kisajátítás feltételeit, céljait és eljárási rendjét. 

Az első és legfontosabb tudnivaló, hogy kisajátítás kizárólag akkor alkalmazható, ha 

  • az adott közérdekű cél elérése más módon nem lehetséges (pl. közérdekű használati jog, vezetékjog, szolgalmi jog alapításával) ÉS
  • ingatlan tulajdonjogának megszerzése adásvétel vagy csere útján nem lehetséges ÉS
  • közérdekű cél megvalósítására más ingatlan nem alkalmas ÉS
  • a kisajátítással biztosított tevékenység közösségi előnyei a tulajdon elvonásával okozott kárt jelentősen meghaladják. 

A közérdekűség igazolása kulcsfontosságú, mivel ez az eljárás alapja. Gyakran vita tárgyát képezi, ha gazdasági érdekek is kapcsolódnak a projekthez.

A kisajátítás során az ingatlan tulajdonosa teljes, azonnali és feltétlen kártalanításra jogosult, amely magában foglalhat 

  • pénzbeli térítést vagy 
  • csereingatlant. 

A tulajdonosok jogai szigorú védelem alatt állnak, és a kisajátítás csak akkor engedélyezhető, ha az érintett ingatlan nélkülözhetetlen a közérdekű cél megvalósításához, valamint az elvonás arányos a közösség számára jelentkező előnyökkel.

szántóföld

A kisajátítás folyamata Magyarországon - nem egyszerű

Milyen közérdekű célokra tekintettel lehetséges a kisajátítás?

Az utóbbi időben kisajátításra legtöbbször infrastruktúra fejlesztéshez kapcsolódó, nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások esetében kerül sor, de a jogszabály számos más jogcímet is ismer. Az alábbiakban összegyűjtöttük a törvény által meghatározott közérdekű célokat, amelyek alapján kisajátításra sor kerülhet:

  1. Honvédelem
  2. Nemzetközi szerződés alapján megvalósuló területcsere
  3. Terület- és településrendezés
  4. Kötelező állami vagy önkormányzati feladatokhoz kapcsolódó létesítmények elhelyezése, például:
    • Oktatási létesítmények, beleértve a diákotthonokat,
    • Egészségügyi intézmények,
    • Szociális létesítmények,
    • Rendvédelmi épületek.
  5. Közlekedési infrastruktúra fejlesztése, ideértve:
    • Közutak, vasutak, repülőterek, hidak, alagutak,
    • Hajózási létesítmények és intermodális csomópontok.
  6. Energiatermelés, például erőművek, távhőtermelő létesítmények és nukleáris létesítmények.
  7. Energiaellátás, például villamosenergia-hálózatok, gázvezetékek, távhővezetékek.
  8. Bányászat
  9. Elektronikus hírközlési szolgáltatások, például hírközlési hálózatok létesítése.
  10. Örökségvédelem, például régészeti lelőhelyek vagy műemlékek védelme.
  11. Természetvédelem, például védett természeti területek megőrzése, élőhely-rekonstrukció.
  12. Vízgazdálkodás és víziközmű-szolgáltatás, például árvízvédelem, szennyvízkezelés.
  13. Fenntartható erdőgazdálkodás, beleértve véderdő telepítését és közérdekű erdőtelepítést.
  14. Az ingatlan rendeltetésszerű használatát akadályozó közérdekű jogok felszámolása
  15. Környezetvédelem, például zöldterületek kialakítása.
  16. Sportinfrastruktúra fejlesztése, például olimpiai központok, sportlétesítmények építése.
  17. Az Országgyűlés munkáját segítő hivatali szervezetek elhelyezése
  18. Kulturális infrastruktúra fejlesztése, például múzeumok, könyvtárak, közművelődési intézmények
  19. Optimális birtokszerkezet kialakítása.

A fentiekből adódik, hogy nem csak lakóingatlanokat lehet kisajátítani, hanem pl. termőföldet is. Erre akkor kerülhet sor, ha a kisajátítás céljának megvalósításához a föld igénybevétele szükséges. Ennek feltétele, hogy az ingatlanügyi hatóság a termőföld végleges más célú hasznosítását engedélyezze, vagy ahhoz hozzájáruljon.

épület árnyékban

Az állam csak akkor sajátíthat ki, ha az egyezségre irányuló tárgyalások eredménytelenek voltak

A kisajátítás folyamata Magyarországon

Az ingatlan teljes egészében vagy részlegesen is kisajátítható. A kisajátítás csak teljes, azonnali és feltétlen kártalanítás mellett történhet.

Kötelező előzetes egyeztetések:

  • A kisajátítást megelőzően az államnak vagy önkormányzatnak kötelező megpróbálnia megállapodásra jutni az ingatlan tulajdonosával, például vételi ajánlat útján. 
  • Csak akkor kerülhet sor kisajátításra, ha ezek a próbálkozások sikertelenek.

Az eljárás megindítása:

  • A kisajátítást kizárólag kérelemre lehet lefolytatni, amelyet a kormányhivatalhoz kell benyújtani.
  • A kérelmet formanyomtatványon, ingatlanonként kell beadni, és csatolni kell hozzá a szükséges dokumentumokat, például adásvételre irányuló kísérlet igazolására a vételi ajánlatot.

Illetékesség:

  • Az eljárást az ingatlan fekvése szerinti kormányhivatal végzi.
  • Kiemelt beruházások esetén eltérő illetékesség is meghatározható.

Az ügyfelek köre:

  • A kisajátítást kérő (állam, önkormányzat vagy harmadik személy).
  • Az ingatlan tulajdonosa, vagyonkezelője és minden olyan személy, akinek jogát érinti az eljárás.

Eljárási lépések:

  • A kormányhivatal 8 napon belül dönt az eljárás megindításáról, és értesíti az érintett feleket, valamint megkeresi az ingatlanügyi hatóságot a kisajátítási eljárás megindítása tényének és az elidegenítési tilalomnak az ingatlan-nyilvántartásba történő feljegyzése érdekében.
  • Szakértőt rendelhet ki a kártalanítás összegének megállapítására.
  • A tulajdonosok nyilatkozhatnak az ingatlan birtokba adásának határidejéről.

Kártalanítás:

  • A kártalanítás célja, hogy az ingatlan tulajdonosát teljes mértékben kompenzálja a tulajdonjog elvesztése miatt.
  •  Az értékmegállapítás során figyelembe veszik az ingatlan piaci árát, használati értékét, és esetleges értékcsökkenését. Az eljárás alapelve a teljes és azonnali kártalanítás.
  • Kiemelt beruházások esetén speciális szabályok érvényesek a határidőkre és kártalanításra vonatkozóan. 

Jogorvoslat:

  • A kisajátítási határozat ellen fellebbezés nincs, de bírósági felülvizsgálat kérhető a határozat közlésétől számított 15 napon belül. A pert nemcsak a kisajátítási hatóság, hanem a kisajátítást kérő ellen is meg kell indítani.

Visszavásárlási jog:

  • Ha az ingatlant nem a megjelölt célra használják, a korábbi tulajdonos visszavásárlási joggal élhet.

A kisajátítási határozat véglegessé válásával az ingatlan tulajdonjogának tehermentes megszerzésére kerül sor. Nagyon fontos, hogy a tulajdonosok és más érintettek számára végig biztosítani kell a meghallgatás lehetőségét. Joguk van nyilatkozatot tenni, szakértői véleményt kérni, és kártalanítási igényt előterjeszteni.

Illés és Szabó Ügyvédi Társulás

Ingatlanjogban jártas ügyvédtől kérne tanácsot?

Hogyan lehet egyezségre jutni a kisajátítást kérővel?

A kisajátítási eljárás megindítása előtt a jogszabályok kötelezővé teszik a megállapodásra irányuló kísérletet, hogy biztosítsák a tulajdonosok jogainak védelmét, és elkerüljék a szükségtelen kisajátítást. Csak akkor léphet életbe a kisajátítás, ha az egyeztetések sikertelenek voltak.

Az egyezség jellemzően az alábbi lépések mentén valósulhat meg:

  1. Előzetes ajánlat elfogadása vagy tárgyalás kezdeményezése:
    A kisajátítást kérő által tett ajánlatot a tulajdonos megvizsgálhatja, és 30 napon belül elfogadhatja, vagy írásban elutasítja azt.
  2. Az ingatlan értékének meghatározása:
    A tulajdonosnak mindig joga van szakértői véleményt kérni az ingatlan értékéről, és ezeket az adatokat felhasználhatja a tárgyalások során.
  3. Alternatívák felajánlása:
    A tulajdonos kérheti pénzbeli kártalanítás helyett megfelelő csereingatlan biztosítását, ha ez az élethelyzetéhez jobban illeszkedik.
  4. Jogi képviselet biztosítása:
    A tárgyalások eredményessége érdekében érdemes lehet egy tapasztalt ügyvédet bevonni, aki biztosítja, hogy a megállapodás összhangban legyen a törvényi előírásokkal és a tulajdonos érdekeivel.
  5. Írásos megállapodás:
    Az egyezség megkötésekor fontos, hogy minden feltételt részletesen rögzítsenek írásban, így elkerülhetők a későbbi félreértések.

Az egyezség gyorsabb és költséghatékonyabb megoldást jelenthet, ugyanakkor a tulajdonos érdekeinek védelme és az optimális feltételek biztosítása érdekében alapos felkészülésre és körültekintésre van szükség.

Mi történik, ha a tulajdonos nem reagál az ajánlatra?

Ha a tulajdonos 30 napon belül nem nyilatkozik az ajánlatról, vagy kifejezetten elutasítja azt, az adásvételi vagy csereszerződés meghiúsultnak minősül, és megnyílik a lehetőség a kisajátítási eljárás megindítására.

Fontos tudni, hogy az adásvételi vagy csereszerződés megkötését meghiúsultnak kell tekinteni akkor is, ha a tulajdonos lakóhelye, tartózkodási helye vagy székhelye ismeretlen, vagy az ajánlat kézbesítése rendkívüli nehézségekkel vagy késedelemmel jár.

számítógép

Nem ért egyet a kisajátítással Ismerje meg jogorvoslati lehetőségeit!

A kártalanítás összegének vitatása: szakértői vélemények szerepe és kihívásai

Az ingatlan valós piaci értékének meghatározása gyakran vita tárgyát képezi - elég csak arra gondolni, hogy más értéke vagy egy lakott és más egy beköltözhető lakásnak. A bírósági gyakorlat szerint - összhangban a jogszabállyal - az összehasonlításra alkalmas ingatlanok helyben kialakult forgalmi értékét vizsgáló, ún. összehasonlító adatokon alapuló forgalmi értékelés az irányadó, ugyanakkor egyedi ingatlanok esetén a hiányos adatok miatt alternatív módszerek is szükségesek lehetnek.

A viták feloldásában kulcsszerepe van a bíróság által kirendelt szakértőknek, akik az ingatlan értékének pontos meghatározásával járulnak hozzá a döntéshozatalhoz. A Kúria joggyakorlat-elemző csoportja szerint az értékelések minősége alapvetően meghatározza a kártalanítás összegének jogszerűségét. A szakértők véleményének hitelessége és a módszertani következetesség különösen fontos, mivel a szakvélemény eltérései komoly jogi következményekkel járhatnak.

Mikor nem jár kártalanítás kisajátítás esetén?

Ha a romépület értéktelen, és emiatt a tulajdonos nem kap kártalanítást, joga van azt lebontani, és az anyagokat elvinni. Az ingatlanra feljegyzett tények megszűnéséért úgyszintén nem jár kártalanítás.

Amennyiben a kisajátítás miatt a faállomány vagy más évelő növényzet kitermelése szükséges, azt a tulajdonos elvégezheti. Ebben az esetben ezek értékét az ingatlan kártalanítási értékének meghatározásakor nem veszik figyelembe.

Összegzés

A kisajátítás egy rendkívül összetett és jogilag szabályozott folyamat, amely során az állam vagy az önkormányzat közérdekű célok érdekében, teljes, azonnali és feltétlen kártalanítás mellett szerzi meg az ingatlan tulajdonjogát. A kártalanítás során az értékbecslés sokszor kihívásokkal teli hiszen több értékelési módszer konkurál egymással, de az összehasonlítható adatok korlátozott elérhetősége is sokszor probléma. 

A tulajdonosok jogai kiemelt védelmet élveznek, és a kisajátítás csak akkor alkalmazható, ha minden más megoldás – például a vételi megállapodás – eredménytelen volt.

Ha Ön vagy családja érintett a kisajátításban, érdemes jogi szakértő segítségét igénybe venni, hogy érdekeit a legjobban tudja képviselni ebben a komplex eljárásban.

Kapcsolatfelvétel

Hívhat minket az alábbi számon vagy töltse ki az űrlapot és visszahívjuk.

Felhívjuk a figyelmét, hogy minden telefonhívást rögzítünk. A Küldés gombra kattintva elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket valamint az Adatvédelmi tájékoztatót.

Kategóriák:

Viktor Éva
Szerző:

Csapatunk

Dr. Viktor Éva

[email protected]

Dr. Viktor Éva a Bogdány és Viktor Ügyvédi Társulás ügyvédje és az e-ingatlanügyvédek Budapest, III. kerületi tagja.
Szerzői profil

Gyakran
ismételt kérdések

Ha a kisajátítást kérő az ajánlatot az eljárás megindítása előtti egy éven belül megtette, de a tulajdonos vagy más kártalanításra jogosult a kézhezvételtől számított 30 napon belül nem nyilatkozik elfogadóan, vagy írásban elutasítja azt.