Logóe-ingatlanügyvédek.hu

A B400e nyomtatvány és az ingatlan-nyilvántartás

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2025. március 6. napjával bevezette a B400E jelű digitális adatlapot, amely fokozatosan felváltja a jól ismert, papíralapú, ÁNYK rendszerből kinyomtatható B400-as nyomtatványt. 

Mit jelent mindez az ügyvédi munkában az E-ING rendszer bevezetése előtt?

Röviden: A NAV telefonos tájékoztatása és a ma reggeli földhivatali beadás személyes tapasztalatai alapján: 2025. március 6-tól azonban ezek a B400e adatlap elektronikusan is beküldhetők a NAV számára az ONYA rendszer segítségével, de az E-ING bevezetéséig a hagyományos, kinyomtatott B400 adatlap is csatolható az ingatlan-nyilvántartási kérelemhez és érkeztethető a földhivatalnál. 

Jó kérdés, hogy ha a hagyományos B400 adatlap már csak 60 napig lesz elérhető az Általános Nyomtatványkitöltő Keretalkalmazásban, akkor mi a teendő, ha eddigre nem teszik kötelezővé (és működőképessé) az E-ING rendszert?

számítógépek

B400E adatlap és az ingatlan-nyilvántartás

Hogyan lehet benyújtani a B400E adatlapot?

A B400e adatlapot az E-ING indulása előtt az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) használatával lehet elektronikusan eljuttatni az adóhatósághoz. A B400E az ONYA-ban az Új nyomtatvány > Bejelentések > Illeték menüpontban található.

Fontos, hogy az ügyvéd ne magánszemélyként, hanem a cégkapuja segítségével adja be az űrlapot!

Fontos tudnivalók:

  • Az új bejelentési kötelezettséget már nem a kormányhivatalhoz, hanem közvetlenül a NAV-hoz kell teljesíteni.
  • Az adatlap 60 napig még az Általános Nyomtatványkitöltő Keretalkalmazásban (ÁNYK) is elérhető lesz elektronikus benyújtás esetén.
  • Tamásiné Czinege Csilla, a NAV Adószakmai elnökhelyettesének tájékoztatása értelmében, ha az ingatlan-nyilvántartási eljárás papíralapon történik, akkor is a NAV-hoz kell beküldeni a B400E adatlapot.

Ingatlanjogra szakosodott ügyvéd?

Az Illés és Szabó Ügyvédi Társulás egy folyamatosan bővülő, ingatlanra szakosodott, tematikus társulás. Lépjen be közénk Ön is!

B400 adatlap és az új Inytv. vhr.

Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet 112. §-a értelmében a vagyonszerzési illeték megállapításához szükséges nyilatkozatokat 

  • az ügyfél vagy
  • jogi képviselője 

az adóhatóság informatikai rendszerében vagy az adóhatóság előtt papíralapon teszi meg. Az adóhatóság informatikai rendszerét az ingatlan-nyilvántartás vezetését támogató informatikai rendszerből elérhetővé kell tenni.

A 138. § (2) bek. azt is kimondja, hogy a tulajdonjog, valamint az illetékfizetési kötelezettséggel járó más vagyoni értékű jogok változásának bejegyzéséről szóló határozatot a földhivatal illetékkiszabás céljából megküldi az állami adóhatóságnak. A bejegyzési határozathoz mellékelni kell az illetékkiszabáshoz szükséges egyéb olyan iratokat is, amelyek az ingatlanügyi hatóság rendelkezésére állnak.

Mit mond az Itv. 91. § (1) bekezdése?

Az Illetéktörvény jelenleg is hatályos szövege értelmében az ingatlan tulajdonjogának, valamint az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jognak a megszerzését (megszüntetését) az ingatlanügyi hatóságnál kell bejelenteni illetékkiszabásra az azt tartalmazó szerződés (okirat), valamint az állami adóhatóság által erre a célra rendszeresített – a felek adóazonosító számát vagy az ennek hiányára utaló nyilatkozatot is tartalmazó – nyomtatvány benyújtásával, az ingatlan-nyilvántartási bejegyzésre irányuló kérelemmel egyidejűleg, az illetékkötelezettség keletkezését követő 30 napon belül.

Akkor végső soron kinek is kell eljuttatnia a B400 adatlapot illetékkiszabásra? Az ügyvéd a szerződéskötést követően beküldi a NAV-hoz, vagy az ügyvéd beadja a földhivatalba, aki megküldi a NAV-nak?

A legutóbbi MÜK tájékoztatás értelmében a MÜK egyeztetést kezdeményezett a NAV-val a fent ismertetett ellentmondás feloldása érdekében.

Az ügyvédi meghatalmazás kiterjedhet a B400-as adatlap benyújtására. Ezt a meghatalmazást tartalmazhatja maga az adásvételi szerződés is - ekkor azonban az adásvételi szerződést is csatolni kell a B400 adatlaphoz. A B400 adatlap benyújtására külön okiratba foglalt ügyvédi meghatalmazás is adható.

Ha az ügyvéd elektronikusan tesz bejelentést jelenti be, akkor a szerződéskötést követően rögtön beküldheti az ONYA adatlapot. Az adóhatóság addig azonban nem kezdi meg az illetékkiszabást, ameddig a földhivatal a tulajdonszerzést nem igazolja felé.

Ha jogi képviselő jár el, akkor ha a szerződésben van a meghati akkor be kell csatolni a szerződést, amúgy külön kell meghatni. ÁNYK-ből lehet kinyomtatni a papír alapú nyomtatványt.

Az adatlap az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban B400E néven már elektronikusan is kitölthető és beküldhető!

Összegzés

A teljes elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer bevezetéséig továbbra is lehetőség van az ingatlan-nyilvántartási eljárást papíralapon benyújtani a földhivatalhoz. Ha azonban az okirat elektronikus formában készül, akkor az adatlapot kizárólag az ONYA-n keresztül lehet beadni.

Tapasztalataim szerint az ONYA rendszerben elérhető B400E űrlap használata jóval egyszerűbb, mivel intelligens módon nem tünteti fel azokat az illeték-kedvezményeket, amelyek az adott ingatlanra, vagy ügyletre nem vehetők igénybe.

Szeretné tudni, hogy az illeték mikor esedékes? Olvassa el cikkünket!

Surányi KataSK
Szerző:

Csapatunk

Dr. Surányi Kata

Dr. Surányi Kata, ügyvéd, ingatlanforgalmi szakjogász, az e-ingatlanügyvédek.hu budapesti tagja. Szakterülete az ingatlanjog, azon belül is az elővásárlási joggal kapcsolatos kérdések és a kártérítési, valamint szavatossági perek.
Szerzői profil

Gyakran
ismételt kérdések

A B400-as adatlap kitöltése és benyújtása az ingatlan vagyonszerzőjének (például vevő, elbirtokló, megajándékozott, vagyoni értékű jog szerzője stb.) feladata. Ezt az adatlapot az ingatlanügyi hatósághoz (földhivatalhoz) kell benyújtani az ingatlanszerzésre vonatkozó okirattal (például szerződés, hatósági vagy bírósági határozat) együtt. Ha az okiratot ügyvéd, vagy közjegyző, akkor általában ők töltik ki.